Followers

Quick Survey

Hello reader2 sekalian,
sini saya nak buat sikit survey, nanti saya sediakan poll untuk genre mana yang korang nak saya tulis dan saya upload dalam blog. Saya taknaklah blog ni senyap ja :)
Please take your time sebab saya pun akan ambil masa saya juga untuk tulis apa yang korang nak. Enjoy voting :)

30 April, 2011

Love.17 : Sweetheart




            “ADI, cepatlah!” laung Tamara yang sedang menunggu Aditya diluar.
            “Ish, takkan saya nak bawa semua barang-barang ni, kan banyak. Awak tolong saya!” marah Aditya pula. Tamara sudah tersenyum. Pantas lembaran kertas ditangannya dilipat dan dimasukkan ke dalam poket, kemudian dia pun melangkah masuk semula.
            Kelihatan Aditya sedang memegang botol panas dengan dua biji gelas serta sebungkus plastik ditangan kirinya. Pantas plasik itu dicapai dari tangan Aditya.
            “Awak ni plan tak nak tidur sampai malam esok, kah? Punya banyak 3 in 1, mana nak habis,” kata Tamara. Aditya memandang Tamara dengan mata galak.
            “Sekurang-kurangnya saya ada usaha nak dekat dengan awak,” kata Aditya, suaranya kedengaran merajuk. Tamara tersenyum.
            “Yalah, yalah!” Tamara beralah.
            “Awak patut tolong suami tau!” kata Aditya.
            Tamara tergelak. “Yalah tu. Jom cepat, bulan malam ni nampak cantik sangat!” teruja Tamara lalu berlari keluar ke kawasan kolam renang yang berada diluar suite mereka. Tamara terus menuju ke kerusi santai dihadapan kolam renang menghadap bulan.
            “Awak ni, sakit-sakit pun boleh lari lagi!” tegur Aditya. Tamara tergelak, nakal. Sesampai saja Aditya di ruang santai mereka, Tamara terus mencapai botol panas yang diminta Aditya daripada pihak resort lalu membancu dua 3 in 1 dalam gelas. Satu diberi kepada Aditya.
            Tamara terus mengeluarkan lipatan kertas yang tersimpan dalam poketnya. Kening Aditya sudah berkerut.
            “Untuk apa kertas tu?”
            “Laa..kan awak cakap awak sanggup jawab apa saja soalan saya? Inilah senarai soalan yang saya nak awak jawab,” kata Tamara.
            “Nak baca!” kata Aditya sambil ingin mencapai kertas itu namun pantas Tamara menjauhkan kertas tersebut dari Aditya.
            “Tak boleh. Biar saya tanya,” Tamara berkeras. Kedengaran keluhan kecil Aditya, mampuslah saya kalau dia tanya benda-benda yang saya belum bersedia lagi. Tapi apa-apa pun demi Tara, saya sanggup cuba.
            Aditya mengangguk-angguk. “Okey, tanyalah!” jawabnya pula seakan mencabar.
            “Okey, emm..soalan No.1, siapa nama sebenar awak, dan bila awak lahir?” soalan pertama diajukan.
            “Bukan awak dah tahu, kah?” rungut Aditya.
            “Shh!! Jawab saja!” marah Tamara pula.
            “Okey…Nama penuh saya Aditya  Estarda, saya lahir pada bulan Mei, 29th,”
            “Kenapa awak diberi nama tu?”
            “Sebab, mama saya orang Filipina so dia nak saya ni ada ciri-ciri orang Filipina, Estarda itu adalah sempena nama nenek saya,” jawab Aditya. Tamara mengangguk. Gelas ditepi dicapai lalu diteguk perlahan. Gelas diletak semula.
            “Apa warna kegemaran awak?”
            “Perlukah semua tu?” kata Aditya pula, banyak songeh.
            “Ish Adi ni, saya tanya jawab ja la!” Tamara seakan merajuk.
             “Saya suka warna merah,” Aditya terus menjawab, kang melenting susah pula nak memujuk. Tamara tersenyum mendengar jawapan Aditua. Dah agak dah…kereta pun warna merah!
            “Okey.... Em, kalau awak nak sambut birthday awak, awak nak sambut dimana?” Aditya berfikir sejenak.
            “Saya nak sambut dengan awak,” jawabnya. Tamara tersenyum.
            “Bagi jawapan lainlah,”
            “Tak, saya memang nak sambut birthday dengan awak. Tempat tak kisah, asalkan saya boleh bersama dengan awak. Ini kali pertama saya terfikir nak sambut birthday,” entah kenapa ringan saja bibir Aditya menuturkan ayat itu.
            “Huh? Sebelum ni awak tak pernah sambut birthday?”
            “Bukan macam tu, pernah… tapi sekarang dah berumur, jadi saya lupakan niat saya tu,” Aditya ketawa kecil.
            “Hmm, okey. Soalan seterusnya…”
            “Eh, asyik awak aja nak tanya. Giliran saya pula!” potong Aditya lantas merebut lembaran kertas itu dari tangan Tamara, terkejut Tamara.
            “Jangan!” marah Tamara sambil Cuma merampas balik kertasnya tapi Aditya terus bangkit membuatkan Tamara sukar untuk mencapai kertas tersebut. Sudahlah Aditya tu tinggi macam zirafah jika dibandingkan dengannya, lepas tu angkat tangan pula.
            “Duduk!” arah Aditya. Tamara tidak berganjak.
            “Okey, tapi bagi balik kertas tu,” Tamara sudah menghulurkan tangan berharap agar Aditya memulangkan balik kertasnya tapi tidak, Aditya membacanya pula.
            “Kenapa nak takut sangat? Ada apa-apa yang awak tulis sini yang saya tak boleh baca?” soal Aditya dengan mata yang tidak lepas dari membaca setiap aksara yang ada diatas kertas. Tamara sudah menutup rapat matanya. Janganlah dia perasaan dengan soalan terakhir itu. Doa Tamara dalam hati.
            Tiba-tiba mata Aditya menangkap sesuatu dibawah kertas, satu baris soalan telah dipadamkan dengan pen. Tapi kesan padaman itu tidak terlalu tebal membuatkan soalan itu masih jelas dibaca. Aditya menelan liur, dia memandang Tamara yang sudah tertunduk 90 darjah.
            “Hey, janganlah nangis. Okeylah, saya tak baca!” kata Aditya, sedaya-upaya menahan debaran dihatinya. Berpura-pura seperti dia tidak pernah membaca soalan itu. Pantas Tamara mengangkat kepalanya. Huluran kertas itu segera diambil dari Aditya. Aditya duduk semula ke tempatnya. 3 in 1nya diteguk hinggah separuh. Suasana menjadi sunyi sesunyi malam itu. Hanya bunyi cengkerik yang kedengaran.
            Tamara memandang Aditya. Dahinya berkerut. Dia nampakkah soalan tu? Dia terbacakah? Harap-harap tidak, kalau ya, malunya saya! Saya tak nak hidup lagi!
            “Hah, saya nak soal awak ni. Dah sedia ka belum?” kata Aditya pula. Kini pastilah Tamara bahawa Aditya tidak terbaca soalan ‘itu’. Dia kembali tersenyum.
            “Okey, tanyalah!”
            “Saya nak tanya, siapa first love awak?” terkesima Tamara mndengar soalan Aditya, dia seakan tidak menjangka soalan itu yang meniti dibibir Aditya. Apa saya nak jawab? Kalau saya jawab takda, malulah pula sebab saya memang tak pernah ada teman lelaki. Tapi kalau saya cakap ada, menipulah pula.
            “Saya…” Tamara sudah menggaru-garu belakang leher.
            “Hmm…awak tak pernah ada teman lelaki?” teka Aditya, seakan mengejek pula. Tamara sudah mengetap bibir.
            “Ada. Ingat saya ni tak pernah bercinta, kah? Ingat saya ni kesian sangat? Ada..banyak!”
            “Tipu!” jawab Aditya spontan. “Saya tak percayalah... kalau betul ada, bagitau nama dia, tarikh lahir dia, tempat dia tinggal dan tahap pendidikan dia,” kata Aditya seakan mendesak Tamara ke jalan buntu.
            “Er…okeylah…saya tak pernah bercinta. Puas hati?”
            Aditya tersengih panjang. “Baguslah!” bunyi nada suara Aditya seakan lega mendengar jawapan Tamara.
            “Kenapa bagus?”
            “Takda…soalan seterusnya. Saya nak tahu semua tentang awak, boleh?”
            “Kalau awak nak tahu semua tetang saya? Apa lagi yang tinggal untuk bakal boyfriend saya nanti?” kata Tamara pula, sekadar ingin membalas usikan Aditya tadi. Tapi, wajah Aditya berubah menjadi serius. Matanya galak seakan ingin membaham Tamara tika itu. Tamara kecut perut. Ini kali pertama dia melihat wajah serius Aditya.
            “Adi…”
            Aditya pantas berdiri membuatkan Tamara terkejut. Tamara mendongak untuk memandang tubuh Aditya yang berjalan menghampirinya. Dadanya sudah sakit dek debaran yang semakin kuat. Aditya berhenti tepat dihadapannya.
            “Adi, aww…awak pengsan kang, saya tak nak angkat awak, ya?” kata Tamara tergagap-gagap sambil cuba menjarakan diri dari Aditya. Aditya tertunduk, tangan memegang kerusi santai Tamara. Wajah didekatkan ke wajah Tamara.
            “Saya dah cakap, saya takkan pengsan sedekat mana pun saya dengan awak sebab awak istimewa, Tara,” kata Aditya, berbisik. Tamara mula gusar. Aditya ni dah mabuk 3 in 1 kah? Pelik benar perangainya!
            “Okey…saya ingat! Boleh awak duduk tempat awak balik? Saya…”
            “Sebelum itu, hanya saya yang akan tahu semua tentang awak, itu bererti hanya saya lelaki yang ada dalam hidup awak. Tiada orang lain,” kata Aditya seakan memerintah Tamara. Aditya berganjak balik ke tempatnya. Dia duduk seperti biasa. Berlainan dengan Tamara, wajahnya sudah terasa panas hanya dengan ungkapan Aditya itu.
            “Ke..kenapa pula? Awak bukan teman lelaki saya, lagipun bukan awak saja lelaki yang ada dalam hidup saya, Jeremy ada, Benjo ada, bapa pun lelaki juga. So, semua ada tiga lelaki dalam hidup saya Ah! Termasuk pak cik Andrew. Jadi ada 5 semuanya,” jawab Tamara. Tidak sedarkah dia bagaimana perasan Aditya sekarang? Walapun lelaki itu kelihatan biasa namun hatinya sudah bergelojak dengan perasaan iri. Sakit hati Aditya apabila Tamara menganggapnya seperti lelaki biasa dalam hidupnya tidak seperti dia yang menganggap Tamara satu-satu perempuan yang ada dalam hatinya.
            “Jadi awak tak pernah anggap saya istimewa seperti mana saya menganggap awak istimewa dalam hati saya?” soal Aditya. Tamara sudah mengerut kening.
            “Adi, awak cakap apa ni, berbelit la saya tak faham,”
            “Saya angggap itu jawapan awak,” kata Aditya lantas bangkit dan berlalu meninggalkan Tamara ditepi kolam itu sendiri.
            “Adi, Aditya!” panggil Tamara namun Aditya terus berlalu. Tamara mendengus kecil. Apalah Adi ni, macam budak-budak betul. Orang nak bergurau pun tak boleh! Sensitif betul! Tamara memandang kerusi santai yang sudah tidak berpenghuni itu. Tiada lagi semangat untuk melihat bulan yang terang itu. Ish Aditya ni, dah besar panjang pun nak merajuk lagi! Dengus Tamara lantas bangkit menuju ke suite mereka.
            PINTU kamar Aditya diketuk. “Adi, awak buat apa?” tanya Tamara. Tiada balasan dari Aditya. Tamara mengeluh kecil. Semakin berat nafas Tamara, sakit diperutnya datang lagi. Alah..janganlah datang sekarang, orang nak pujuk Aditya…
            “Adi…awak buat apa dekat dalam?” soalnya semula. Tamara sedaya-upaya menahan suaranya agar tidak kedengaran seperti orang dalam kesakitan.
            “Kan kita dah janji taknak tidur malam ni? Awak dah janji, kan?” pujuk Tamara lagi. Sejujurnya, dia mahu sangat rancangan mereka malam itu berjalan lancar, dia ingin sangat untuk mengenali Aditya. Banyak soalan-soalan yang tersedia untuk Aditya, jadi dia tidak mahu rancangan mereka itu berakhir begitu saja. Tiba-tiba Tamara terfikir sesuatu. Lebih baik umpan Adi untuk keluar daripada saya sibuk-sibuk nak pujuk dia.
            “Adi..” Tamara memulakan drama. “Adi..perut saya sakit lagi…sakit..” rintih Tamara sambil berpura-pura duduk atas lantai. Lama dia menunggu respon Aditya namun tiada. Oh? Kita tengok sejauh mana awak kisah pasal saya.
            “Maa..sakit…Adi, awak ada cakap tadi kan yang awak akan berada disisi saya kalau saya benarkan, kenapa awak taknak keluar… sakit ni!” Tamara sudah berbaring. Nampaknya Tamara betul-betul nekad. Serentak itu Tamara terdengar derap langkah kaki Aditya. Yes, berjaya! Sorak Tamara dalam hati.
            Pintu terbuka. Terpacul muka Aditya dihadapan pintu. “Tara, sorry… sakit sangat?” Aditya terus mendapatkan Tamara, memapah Tamara duduk diatas katil. Tamara tidak bersuara melainkan tunduk. Tahan gelak sebenarnya.
            “Sakit sangat eh? Awak nak saya buatkan awak air halia lagi?” soal Aditya, prihatin sungguh. Sisi telinga Tamara dibelai. Janganlah awak sakit sebab saya Tara.
            Tiba-tiba Tamara mengangkat kepala menatap muka Aditya. Aditya tersentak. Tamara akhirnya tersenyum manis. Berjaya juga dia mempermainkan peneraju Rich Cop. yang kaya raya itu. Melihat senyuman Tamara, barulah Aditya tersedar dia sudah dijerat.
            “Awak main-main eh?” Aditya berdiri tegak.
            “Ya, sebab kalau saya tak buat macam tu memang awak takkan keluar, kan?” Aditya sudah membelakang, pinggang dicekak. Kedengarn nafas berat dihembus. Tamara memandang Aditya yang masih membelakang.
            “Adi…saya nak cakap yang, awak pun penting juga dalam hidup saya,” lafaz Tamara. Bukan niat dia nak mempermainkan Aditya tadi, tapi dia tahu bagaimana keadaan Aditya sebab itu dia mahu simpan semuanya seorang diri tapi selepas dengar kata-kata Aditya semasa mereka berada diluar, Adi sudah mula bagi orang peluang untuk mendekatinya jadi kenapa dia nak lepaskan peluang pula?
            Perlahan-lahan Aditya menoleh. Raut wajahnya kelihatan seperti dia tidak percaya dengan kata-kata Tamara. Dia melangkah duduk disisi Tamara.
            “Kita tinggal sama-sama, nak?” cadang Aditya tiba-tiba. Dahi Tamara sudah berkerut. Bukan itu topik perbualan mereka, kenapa boleh sampai disitu sekali?
            “Kita tak boleh nak tinggal sama-sama, Adi. Awak lupa, kita kahwin atas dasar kontrak. Kontrak tetap kontrak,”
            “Ya, saya tahu. Tapi, awak tak nak cuba kah? Kita cuba dulu hidup sama-sama, nak?”
            “Saya tak boleh Adi. Saya minta maaf,” kata Tamara lantas bangkit. Semakin lama dia mendengar pujuk rayu Aditya, semakin cair hatinya untuk menerima cadangan Aditya. Namun baru saja Tamara ingin melangkah, tangannya sudah disentap kuat Aditya sehinggalah dia terduduk atas riba Aditya.
            “Adi!” marah Tamara cuba melepaskan diri dari Aditya namun Aditya memeluk pinggangnya dengan kuat. Tamara terduduk semula. Tamara mendengus kasar.
            “Kalau awak pengsan, jangan salahkah saya!” marah Tamara tapi Aditya langsung tidak memberi respon malah matanya terus menatap wajah Tamara yang diterangi dengan cahaya dari bulan. “Lepaslah Adi…” rayu Tamara sambil menolak bahu Aditya. Dia sudah tertunduk tidak tahan dengan renungan Aditya yang mampu mencabut jantungnya saat itu.
            “Tara, look at me,” kata Aditya lembut, entah kenapa ringan saja kepala Tamara menoleh membalas pandangan Aditya. Tamara sudah menelan liur. Wajahnya dengan wajah Aditya kini semakin dekat. Jantung Tamara semakin kuat berdentum. Mungkin bukan Aditya yang akan pengsan tapi Tamara! Terasa nafas hangat Aditya menyapa bibirnya.
            Tidak semana-mana, Tamara terus mengaduh kesakitan. Perutnya ditekan kuat. Terkejut Aditya. Kepala Tamara sudah melentok dibahu Aditya menahan sakit.
            “Eh, awak ni sakit betul-betul atau saja-saja nak bergurau?” soal Aditya tidak ingin ditipu untuk kali kedua.
            “Perut saya memang sakit dari tadi..” hampir tidak kedengaran suara Tamara.
            “Awak sakit betul-betul eh?” Tamara mengangguk perlahan. Aditya terus memapah Tamara dan meletakkannya diatas katil. Tamara sudah mengeraskan tubuhnya, sakitnya itu lebih kuat dan pedih dari petang tadi. Terasa seperti isi-isi perutnya didalam seolah-olah dicarik-carik. Air mata Tamara sudah mengalir.
            “Awak nak saya buat air halia?” soal Aditya namun Tamara tidak menjawab melainkan menggengam erat jari Aditya. Dahi Aditya sudah berkerut. Aditya terus duduk disisi Tamara.
            “Hmm siapa yang ada halia malam-malam buta macam ni? Apa kata awak makan panadol?” Tamara pantas menggeleng. Dia memang bencikan ubat sejak dia kecil lagi. Ayat yang selalu dikaitkan dengan ubat ialah pahit! Kadang-kadang bila ubat itu tersangkut ditekaknya, dia terus akan muntah. Takda gunanya juga dia menelan.
            “Awak ni memang betul-betul degil, kan?” suara Aditya seakan memarahi Tamara. Tamara mengesat air matanya. Menjawab pun tak boleh, nangis ajalah.
            “Kalau awak bising, balik ke bilik awak!” marah Tamara lantas mengiring. Kepala terus ditekup dengan bantal. Memberontak.
            “Hey, awak tak boleh bernafas nanti!” kata Aditya lantas mencabut bantal itu dari pautan tangan Tamara.
            “Tunggu sekejap, saya buatkan awak air halia,” kata Aditya lantas nbangkit namun Tamara pantas memaut baju belakang Aditya.
            “Jangan…” larang Tamara. Aditya terpana. Sesaat kemudian dia tersenyum. Itu bererti, Tamara inginkan dia berada disisinya. Aditya terus berbaring disisi Tamara.
            “Susah sangatkah awak nak mengaku yang awak dah sukakan saya?” soal Aditya tiba-tiba, mata Tamara yang tertutup rapat pantas terbuka. Terkejut mendengar kata-kata lelaki itu.
            “Tak apa, saya tunggu. Tapi saya takkan biarkan awak tertunggu-tunggu. Saya pun sukakan awak Tara,” ucap Aditya lantas mengucup kudus dahi Tamara. Saat itu hampir-hampir Tamara putus nafas. Tubuh Tamara dibawa rapat kedada. Rasa sayangnya kini sudah menjalar diseluruh hatinya. Tamara tidak mampu berkata apa-apa.
            “Ya, saya terbaca soalan terakhir awak yang awak padam tu. ‘Awak suka saya, tak?’ dan jawapannya, ya saya suka awak Tara,” terang Aditya pula. Kerja Tamara hanya mendengar setiap bait kata yang lahir dibibir Aditya.
            Tanpa sedar, air matanya semakin deras mengalir. Terharu, gembira, suka dan takut bercampur baur. Betulkan kata-kata Aditya ini? Bagaimana jika saya melafazkan isi hati saya pada dia dan dia akan pengsan? Bolehkah Aditya terima saya? Bagaimana pula dengan kontrak perkahwinan kami? 

************************** 
p/s: rasa malu sndr tulis cerita ni. sorry kalau tak best >_<. Read, comment and enjoy :)

29 April, 2011

Love.16 : Beautiful Night




            MATA Tamara perlahan-lahan terbuka. Terasa hidungnya dicucuk-cucuk dengan benda tajam. Baru saja dia ingin mengangkat tangan, terasa tubuhnya sudah kebas. Matanya pantas terbuka luas. Objek pertama yang menerpa mata Tamara adalah bibir Aditya. Serta-merta jantung Tamara berdetak laju, kalah-kalah kereta api. Dia memandang ke bawah pula. Tubuhnya dengan Aditya betul-betul rapat. Tangan Aditya pula melingkari bahu dan pingganganya.
            “Kyaa!!” serta-merta Tamara menjerit lantas menolak tubuh Aditya.
            Buk! “Auch!” aduh Aditya apabila kepalanya terhantuk dipapan katil itu dek tolakan dari Tamara. Tamara terlupa barangkali yang tempat itu terhad untuk bergerak bebas. Mata Aditya juga sudah terbuka. Dilihatnya Tamara sedang memeluk tubuh seakan-akan dia akan dirogol nanti.
            “Auww…what was that?” tanya Aditya dalam kesakitan. Tamara masih memandangnya dengan mata tajam. Bibirnya muncung ke depan.
            “Awak dah okey?” soal Aditya, kepalanya yang terasa panas-panas itu diusap. Kening Tamara sudah berkerut.
            “Kenapa awak peluk saya?” balas Tamara pula.
            “Awak tak ingat?” soal Aditya. Tamara berfikir. “Masa saya peluk awak, awak tak bantah pun jadi saya peluklah,” kata Aditya dengan wajah tidak bersalah. Kini barulah Tamara teringat, memang dia tidak membantah kerana sakit perutnya itu.
            “Awak ingat saya boleh bantah waktu saya sedang sakit?” kata Tamara pula lantas berguling keluar dari bawah katil. Aditya ikut sama.
            “Maaflah,” pinta Aditya. Ada rajuk kedengaran dalam nadanya.
            “Saya rasa Adi, awak perlu keluarlah,” kata tamara pula tiba-tiba, tersentak Aditya.  
            “Awak usir saya? Saya kan dah minta maaf,”
            “Bukan tu la. Ini benda lain, saya nak mandi,” kata Tamara tersipu-sipu. Wajah Aditya yang masam bertukar riak. Pantas dia mengangguk.
            “Sebelum tu,” kata Aditya pula  sambil mendekati timbunan bagasi mereka, sebuah kotak berwarna biru diikat dengan reben merah jambu dibawa ke atas katil. “Saya nak awak pakai baju ni,”
            “Apa ni?” soal Tamara.
            “Ini dress awak. Saya nak bawah awak ke satu tempat. Boleh, kan? Tolong?” rayu Aditya. Tersentak Tamara saat dia memandan wajah Aditya. Entah kenapa wajah Aditya itu kelihatan berkilau-kilau. Matanya sudah rosakkah? Tamara menggelengkan kepalanya, mengusir kilauan itu.
            “Okey, okey. Awak boleh keluar sekarang,” baru saja Tamara ingin melangkah, Aditya menghalangnya lagi. Tamara mencebik. Rasa macam nak ketuk aja kepala Aditya sekarang ni.
            “Minum air halia ni dulu,” arah Aditya sambil mencapai gelas yang berhampiran katil. Tamara memandang gelas itu.
            “Awak tahu dari mana air halia ni?” soal Tamara, gelas dicapai dari tangan Aditya.
            “Adik awak,” Tamara mengangguk. Ya tak ya, siapa lagi yang tahu pasal saya kalau bukan Isabel. Thank you Bel!
            “Thanks..” ucap Tamara, air halia itu diteguk sekali gus.
            “Sakit lagi tak?” tanya Aditya, ambil berat.
            “Okey dah kot. Sekarang saya nak mandi, awak boleh keluar?”
            “Tak, saya takkan keluar. Saya pun nak bersedia juga,” bantah Aditya. Tamara memandang Aditya semula.
            “Aa…awak nak mandi dengan saya?” soal Tamara tergagap-gagap.
            Aditya pantas tergelak. “Awak nak saya ‘tidur selama-lamanya’? Taklah! Kan bilik ni ada dua kamar mandi. Awak guna kamar mandi dibilik ni, saya guna sebelah,” kata Aditya sambil menarik bagasinya dari timbunan beg. Baru Tamara perasaan, bilik itu mempunyai dua bilik tidur dengan pemandangan laut dibalkoni yang sungguh cantik, mungkin kerasa dia dalam kesakitan tadi sebab itu dia tidak menumpukan perhatian dengan keadaan sekelilingnya.
            Aditya tersenyum seklias sebelum dia berlalu ke bilik sebelah. Tamara terpinga-pinga. Sebab tu Aditya pilih bilik ni, ada dua bilik yang berbeza. Kemudian da tersenyum lalu lalu menuju ke kamar mandi.
            Selepas Tamara memasuki kamar mandi itu, terkejut dia apabila melihat banyak kelopak bunga rosa bertaburan atas lantai, dalam thub mandi pula dipenuhi dengan kelopak-kelopak bunga. Tamara tersenyum sendiri. Begini rupanya pengantin baru berbulan madu. Sweet!
            Dua puluh minit kemudian, Tamara sudah pun selesai mandi. Tubuhnya hanya dibaluti dengan tuala putih.
            “Argh!” jerit Tamara dek terkejut apabila dia keluar dari kamar mandi. Berbaris pekerja wanita dihadapannya. Tersenyum-senyum mereka memandang Tamara.
            “Kamu… buat apa ni?” soal Tamara. Gadis yang berada ditengah-tengah menjawab,
            “Kami diarahkan Tuan Aditya untuk bantu Puan Faye bersedia,”
            “Ah…okey,” jawab Tamara, walaupun dalam hati masih lagi tidak puas hati apabila Aditya suka-suka saja buat keputusan sendiri.
            “Okey, kita nak buat apa?” soalnya seakan sudah bersiap sedia untuk dimakeover-kan.

            Sementara itu, di bilik sebelah. Aditya sudah tidak senang duduk, tidak sabar menanti kemunculan Tamara. Rambut yang sudah cukup kemas dibelek semua, terserlah ketampanan Aditya. Bow hitam dibaiki semula. Sudah berkali-kali bow itu disentuh. Macam kucing kehilangan anak, duduk tidak senang, berdiri pun tidak senang.
            Seketika kemudian, pintu biliknya diketuk. Aditya tersentak lantas menuju ke pintu. Sebelum memulas tombol itu, dia menhirup nafas dalam-dalam. Kejadian petang tadi membuatkan hati Aditya tidak senang. Itu bukan perkara biasa baginya kerana dia tidak pernah sedekat itu dengan seorang perempuan selama 6 tahun. Dia tidak mahu pengsan pula dihadapan Tamara apabila dia melihat perubahan Tamara nanti.
            Pada hari perkahwinan mereka pula, tiada perasaan apa-apa yang dirasakan Aditya, mungkin kerana dia tahu itu sekadar lakonan tapi petang tadi. Itu bukan lakonan, layanannya pada Tamara petang itu lahir dari hati yang tulus ingin melindungi. Kini dia tahu dan sedar, dia sudah mula sukakan Tamara.
            Dalam kiraan tiga, Aditya memulas tombol pintu. Terpacul tubuh Tamara dalam dress hitam yang dibeli Aditya. Aditya menelan liur. Matanya bergerak dari atas rambut Tamara sehinggalah pada hujung kaki Tamara yang berkasut tumit tinggi.
            “Okey tak?” soal Tamara sambil melebarkan hujung gaunnya. Aditya tersentak, pantas dia mengangguk.
            “Okey, cantik!” pujinya tanpa sedar.
            “Selamat berbulan madu, tuan, puan,” ucap 3 pekerja itu lalu serentak tunduk dihadapan mereka.
            “Kami akan pimpin tuan dan puan ke meja makan,” kata salah seorang pekerja tersebut. Aditya hanya mengangguk. Pekerja-pekerja itu sudah beredar ke pintu keluar.
            “Awak tak sakit lagi?” soal Aditya.
            “Okey dah, tapi mungkin kejap lagi datang balik sakit tu. So, cepat-cepatlah kita jalan,” arah Tamara pula sambil berlalu ke pintu. Aditya membuntuti.

*****

            “KITA nak pergi mana ni Adi?” soal Tamara apabila mereka sudah keluar dari resort menuju ke pantai pula.
            “Ikut saja, saya pun tak tahu dekat mana tempat tu,” jawab Aditya.
            “Awak bawa makan, awak pula yang tak tahu!” kata Tamara seakan marah, penat barangkali berjalan, sudahlah dia memakai sepatu tinggi empat inci.
            “Sorrylah…saya suruh diorang pilih tempat yang romantik sikit, mungkin sinilah tempat  yang sesuai kot,” jawab Aditya pula. Penuh hati-hati agar Tamara tidak naik angin, maklumlah musim bulan. Tiba-tiba langkah Tamara mati, matanya langung terus ke matahari terbenam di hujung laut. Terpegun Tamara buat seketika. Aditya pun begitu. Tidak sia-sia dia menyuruh pihak resort menyediakan makan malam mereka ditempat itu.
            “Sila duduk tuan, puan,” kata pelayan itu. Aditya dan Tamara menoleh ke kiri. Kelihatan sudah ada tersedia sebuah meja yang dipenuhi dengan santapan dengan dua buah bangku. Dua batang lilin berwarna merarh jambu dan jambang bunga ros merah menghiasi meja makan tersebut. Tamara memandang Aditya, buat seketika hatinya seakan tersentuh. Namun apabila teringat akan kata-kata Jeremy tempoh hari serta-merta rasa senang dihati diusir jauh-jauh. Ini sekadar lakonan untuk membuktikan betapa bahagianya ‘Faye’ dengan Aditya. Tiada kena-mengena dengan kau, Tamara!
            Tamara segera berpaling, Aditya yang baru saja ingin tersenyum tidak jadi. Dia membuntuti Tamara ke meja makan.
            “Sampai sini saja, biar saya yang buat,” pintas Aditya saat seorang pelayan lelaki ingin menarikkan kerusi untuk Tamara. Pelayan-pelayan itu pun beredar seperti yang diinginkan Aditya. Selepas Tamara duduk, giliran Aditya pula. Keadaan menjadi hening seketika.
            “Adi, kenapa pantai ni takda orang?” soal Tamara apabila tersedar kawasan pantai itu tidak berpenghuni. Kebiasaannya waktu petang-petang beginilah yang banyak orang sebab orang nak menyaksikan pemandangan matahari terbenam.
            “Saya dah sewa seluruh pantai ni, jadi hanya kita yang akan berada disini. Pantai ni hanya untuk awak,” kata Aditya. Tamara memandang lelaki dihadapannya. Adi..awak tahu tak awak buat begini, saya akan jatuh cinta dengan awak? Awak taknak kan perkara tu terjadi? Soal Tamara dalam hati. Tidak berani untuk meluahkan perasaan itu. Bukan tidak berani, tapi tak boleh terima kenyataan. Kenyataan dimana, dia mula sukakan lelaki yang fobia dengan perempuan itu.
            “Tara, pasal kejadian dibawah katil tu saya nak minta maaf kalau itu buat awak marah,” soal Aditya selepas tiada lagi ayat yang keluar dari bibir Tamara. Tamara hanya tersenyum kecil.
            “Tak apa Adi. Cuma saya tak selesa bila awak layan saya dengan baik, saya dah biasa tahan sakit sorang-sorang,” kata Tamara berterus-terang dengan perasaannya. Aditya sudah kelat. Betul juga, saya bukan siapa-siapa bagi Tara jadi tidak mungkin saya boleh buat sesuka hati saya.
            “Okey, lain kali saya tak buat lagi. Saya janji,” kata Aditya. “Unless, awak suruh dan awak benarkan,” sambung Aditya. Terasa merah mukanya saat mengajukan ayat belakang itu. Kedengaran deheman Tamara, tidak ingin menjawab soalan itu.
            “Lepas ni, nak tak kita jalan-jalan tepi pantai? Saya tak pernah datang tepi pantai,” kata Tamara, mengubah topik perbualan mereka.
            “Tak pernah langsung?” soal Aditya, riak wajahnya seperti orang tidak percaya.
            “Taklah, pernah dulu dengan family tapi itupun sekali saja,” jawab Tamara. Teringat Tamara dengan adik-adiknya diseberang. Kan bagus kalau Bel dan Benjo ikut sekali, lebih seronok.
            “Kalau begitu, hari-harilah saya bawa awak datang tepi pantai, nak?” Aditya menawarkan. Tamara menggeleng.
            “Saya taknak susahkan awak lagi Adi, awak dah lupakah kata-kata Jeremy kelmarin?” soal Tamara membuatkan Aditya teringat Jeremy. Bagimana agaknya Jeremy dengan ibunya?
            “Tara, saya minta maaf bagi pihak Eme. Dia ada masalah sebenarnya, saya percaya dia tak sengaja cakap macam tu dengan awak. Awak akan maafkan dia, kan?” Tamara tidak menjawab permintaan Aditya.
            “Saya laparlah, jom makan!” jawabnya pula sambil membuka penutup dulang perak itu. melihat sikap Tamara begitu, Aditya tahu dia tidak perlu bertanya lagi.
            “Okey, lepas ni kita jalan-jalan tepi pantai,” kata Aditya pula. Tamara tersenyum. Kemudian mereka pun menjamah makanan yang terhidang.

            “So, awak umur berapa masa kali terakhir awak sekelurga bercuti di tepi pantai?” soal Aditya sambil memandang Tamara yang sedang bermain air laut. Sepatu tingginya sudah dibuka, hujung gaun diangkat sedikit.
            “Masa umur saya 7 tahun, Bel pula masa tu baru saja 2 tahun,” jawab Tamara, terbayang-bayang wajah comel Isabel semasa dia berumur 2 tahun. Pipi yang tembam dengan mata yang bulat. Sungguh comel! Tamara tersenyum sendiri.
            “Kenapa awak tak pernah pergi tepi pantai lagi lepas tu?” soal Aditya. Tangan Tamara yang sedang bermain air laut berhenti. Wajahnya berubah riak. Tamara berdiri tegak lalu bermain-main dengan sepatuh tingginya.
            “Lepas mama saya meninggal, bapa dah mula hilang arah. Dia tak dapat terima pemergian mama, jadi dia pilih jalan mudah iaitu minum arak dan berjudi. Dia buat semua tu bukan nak lupakan mama, tapi dia nak hukum dirinya sebab dia anggap dialah penyebab mama mati. Lepas tu, awak tengoklah keadaan kami sekarang dah jadi macam mana,” kata Tamara, walaupun bibirnya tersenyum tapi hatinya tetap perit semasa menceritakan kisah itu. Aditya tiba-tiba diserang rasa bersalah. Memang salah saya pilih soalan ni! Marah Aditya dalam hati.
            “Maaf, saya tak berniat nak buka kisah lama awak,” pinta Aditya. Tamara menggeleng. Cepat atau lambat, Aditya akan tau juga kisah hidupnya suatu hari nanti. Mungkin ini adalah langkah yang baik untuk berada dekat dengan Aditya.
            “Adi, boleh saya tanya?” Tamara menghadap Aditya. Aditya mengangguk pantas. Tanyalah apa-apa Tara, biar saya kenal awak lebih dekat lagi.
            “Masa dekat bawah katil tu, kenapa awak peluk saya?” tersipu-sipu Tamara menyoal Aditya. Kening Aditya terangkat.
            “Emm…mungkin... sebab… saya tak senang tengok awak dalam kesakitan, sebab tulah…” Aditya sendiri tidak tahu ayat apa yang terkeluar dari bibirnya. Tiba-tiba Aditya tersentak, teringat kata-kata yang dia lafazkan dicuping telinga Tamara tengah hari tadi.
            “Kenapa awak tanya? Awak terdengar apa-apa yang saya cakapkah?” soal Aditya mula tidak keruan. Tamara mengerut kening.
            “Tak. Ada apa-apa yang saya perlu dengarkah?” soalnya. Pantas Aditya menggeleng. Tamara mula pelik. Jarang dilihatnya Aditya kelam-kabut seperti itu.  
            “Hey, kita jangan tidur malam ni, nak?”
            “Kenapa?”
            “Yalah…kita jarang sama-sama, so saya nak tahu pasal awak, dan awak pun boleh tanya saya juga,” cadang Aditya. Tamara sudah mengecilkan matanya.
            “Betul? Apa-apa saja soalan yang saya tanya awak akan jawab?”
            Aditya mengangguk sekali. Yakin dengan jawapannya.
            “Okey, jangan menyesal nanti!” kata Tamara lantas berlari anak menyusuri pantai. Terpinga-pinga Aditya apabila Tamara tiba-tiba meninggalkannya. Pantas dia mengejar langkah Tamara.
            Tanpa mereka sedari selain paparazzi yang mengambil gambar, ada seorang lagi yang berada dipantai itu, memerhati setiap gerak-geri Aditya dan Tamara.

27 April, 2011

Love.15 : The Real Wife-Husband



            ADITYA memandang Tamara yang duduk disisinya. Selepas naik ke kapal terbang itu, Tamara terus mendiamkan diri pandangan dilemparkan ke tingkap. Aditya mengeluh kecil. Baru saja tadi dia melihat senyuman Tamara semasa Isabel dan Benjo menghantar mereka ke lapangan terbang. Walaupunbegitu, Tamara memangis saat mereka sudah ingin memasuki gate menunggu. Sedih kerana terpaksa meninggalkan Isabel dan Benjo. Tapi melihat sikap Tamara seperti itu membuatkan dia risau. Setiap kali dia ingin memulakan bicara, Tamara akan memintas atau mengubah topik perbualan dan akhirnya Aditya langsung tidak boleh berkata apa-apa.
            Walaupun penerbangan mereka kelas pertama tetap tidak itu langsung menarik perhatian Tamara. Selalunya orang yang tidak pernah menaiki kapal terbang akan merasa teruja. Tapi Tamara tidak, dia seolah-olah layang-layang yang terputus tali.
            Setelah 3 jam dalam penerbangan, akhirnya kapal terbang itu mendarat juga di Lapangan Terbang Antarabangsa Denpasar, Bali, Indonesia. Selepas itu, Aditya dan Tamara terus menaiki teksi menuju ke Amankila Resort, perjalanan itu akan memakan masa selama lebih kurang sejam daripada lapangan terbang itu.
            “Ini kali pertama kalian datang ke Bali?” tanya pemandu teksi itu dan loghat Indonesia.
            Aditya tersenyum mesra. “Ya,” jawabnya sambil memandang Tamara.
            “Ini isteri kamu, ya? Dia sungguh cantik,” puji pemandu itu lagi. Tamara masih tiada reaksi dengan perbualan mereka itu.
            “Dia memang cantik,” sokong Aditya pula. Berharap agar pujian itu membuatkan Tamara memberi respon namun sangkaannya meleset. Orang seperti Tamara tidak akan termakan dengan kata-kata pujian.
            “Tuan datang ini mahu berbulan madu, ya?” tanya pemandu itu sambil memandang Aditya dari cemin hadapan.
            “Ya, kami baru saja kahwin,” jawab Aditya. Dan perbualan mereka itu berterusan tanpa celahan daripada Tamara dan sehinggalah mereka tiba di Amankila Resort. Sebuah resort yang sungguh cantik di Bali. Sengaja Aditya memilih tempat itu kerana tempat tersebut dikelilingi dengan pokok-pokok jadi agak terlindung daripada paparazzi yang akan mengekori mereka nanti.

            SEBAIK saja Aditya dan Tamara turun dari kereta, beberapa orang pekerja resort itu sudah menunggu Aditya dipintu utama. Seperti yang Aditya minta, semua adalah pekerja lelaki dan resort itu sudah disewa selama 3 hari.
            “Welcome to our Resort, Sir Aditya!” sambut seorang pengurus lelaki diresort itu. Aditya hanya mengangguk. Sementara pekerja-pekerja lelaki yang menyambut kedatangan Aditya bersama Tamara sudah mengangkat bagasi-bagasi mereka.
            Tiba-tiba Aditya tersedar Tamara tiada disisinya, tercari-cari Aditya disekitar bangunan resort itu.
            “Tuan, isteri Tuan,” kata pemandu teksi itu sambil memandang ke bawah disebalik teksi. Aditya bingkas bergerak ke sebelah teksi. Kelihatan Tamara sedang duduk mencangkung memeluk lutut.
            “Tara, awak okey ka?” soal Aditya, dia mula cemas melihat keadaan Tamara. Tamara menggeleng tanpa mengangkat wajahnya.
            “Hey, awak sakit ka? Mana sakit?” soal Aditya lagi sambil mencapai tangan Tamara, namun reaksi Tamara menarik tangannya semula mengejutkan Aditya. Aditya mula berfikir, adakah Tamara masih marahkannya pasal Jeremy?
            “Janganlah macam ni. Bagitau saya, awak sakit? Awak nak muntah?” soal Aditya, lembut. Akhirnya Tamara mengangguk perlahan.
            “Awak nak muntah? Mari, saya bawa awak masuk ke dalam,” kata Aditya lalu berdiri.
            “Saya tak boleh,” jawab Tamara masih dalam keadaan muka terbenam diantara lutut. Aditya duduk semula. Tidak semana-mena, tubuh Tamara terus diangkat seperti sorang putera mengangkat puterinya. Tamara kaget dengan tindakan Aditya mengangkatnya. Serta-merta hilang sakit diperutnya itu.
            “Adi!” marah Tamara.
            “Shuuu!!” arah Aditya pula membuatkan Tamara terus terdiam. Sakit diperutnya kembali menyerang lalu dia merebahkan kepalanya dibahu sasa Aditya. Pekerja-pekerja lelaki itu seakan terpegun dengan layanan Aditya terhadap Tamara. Mungkin tidak pernah melihat seorang lelaki begitu bersikap romantik.
            “Bawa kami ke bilik, cepat!” arah Aditya pada pengurus itu. Pekerja-pekerja itu sudah tersengih-sengih mendengar arahan Aditya.
            “Mungkin dah tak sabar, kot!” bisik salah seorang pekerja itu. Walaupun perlahan tapi masih sayup-sayup ditelinga Aditya namun dia tidak mahu mengambil kira, keadaan Tamara lebih penting sekarang.

*****
            ADITYA meletakkan Tamara diatas katil setelah mereka tiba didalam kamar mereka. Sebaiks aja mendarat, Tamara terus menarik selimut sehingga menutup seluruh tubuhnya. Aditya pelik lalu duduk disisi Tamara.
            “Hey, Tara. Awak sakit apa? Boleh saya beli ubat,” kata Aditya. Risau dia melihat Tamara begitu.
            “Tak perlu…lepas tidur okeylah,” jawab Tamara. Di dalam selimut, dia sudah memicit-micit perutnya yang terasa seperti dihiris-hiris dengan pisau Rambo. Tidak mahu Aditya risau, dia paksakan diri untuk meluruskan tubuhnya.
            “Kalau macam tu, buka selimut ni. Saya nak tengok awak,” kata Aditya sambil menarik selimut itu namun Tamara pantas menggengam semua selimutkan agar tidak lurut dari tubuh.
            “Tak perlu saya okey!” jawab Tamara. Aditya yang mendengar suara Tamara seakan terdengar bunyi orang menahan sakit. Aditya bingkas bangkit beralih tempat ke sebelah kanan katil pula. Tanpa sebarang persediaan Tamara, selimut itu terus diselak. Tamara tersentak lantas melarikan tangannya yang sedang menekan perut.
            “Awak sakit perut?” soal Aditya.
            “Bukan masalah awaklah, Adi. Leave me alone!” marah Tamara lalu mengiring membelakangi Aditya.  Aditya mengeluh lemah.
            “Tara… please, let me help you. Jangan tanggung kesakitan tu seorang diri,”
            “Adi, saya dah puas terima pertolongan dari awak. Saya dah tak perlukannya lagi, lagipun awak guna saya cuma nak selamatkan reputasi awak saja dan saya faham itu. Jadi, tolonglah…biarkan saya,”
            “Saya ambilkan awak panadol, tunggu!” kata Aditya pula seolah-olah tidak mendengar kata-kata Tamara tadi.
            “Awak tak dengarkah saya cakap apa tadi? Ubat tu takda gunanya untuk saya!” marah Tamara. Aditya yang sedang menunju ke pintu menghentikan langkahnya.
            “Sekurang-kurangnya, ubat tu boleh tolong awak,” ujar Aditya lembut lalu meneruskan langkahnya. Tamara sudah mengeluh kecil. Sakit perempuan takkan sembuh dengan hanya dua biji panadollah Adi!

            SELEPAS mendapatkan ubat yang diminta Aditya. Dia pulang semula ke bilik mereka namun dia mendapatai tamara sudah tiada diatas katil. Aditya mula risau, tidak mungkin Tamara boleh berjalan dengan perutnya yang sakit itu. Aditya berlalu ke kamar mandi apabial teringat yang Tamara rasa mual-mual tapi tiada pun Tamara didalam. Dia keluar ke balkoni pula, tetap sama.
            “Tara!” panggil Aditya. Lama dia menunggu sahutannya berbalas tapi tetap tiada balasan. Aditya resah, tapak tangannya mula basah. Dia tinggalkan aku? Tara tinggalkan aku? Aditya terjelepuk atas lantai. Separuh wajahnya ditekup dengan tapak tangan.
            “Tara…jangan tinggalkan saya…” Aditya bersuara lemah.
            “Adi…” Aditya pantas mengangkat kepala saat terdengar suara seseorang memanggilnya.
            “Tara? Is that you?” Aditya mula tercari-cari. Selepas dia betul-betul pasti suara itu datang dari bawah katil, cadar tilam terus diselak ke atas. Kelihatan Tamara sedang memeluk perut, lutut dibawah rapat ke dada.
            “Tara, kenapa awak ada dekat bawah katil?” soal Aditya pelik. Belum pernah dia melihat atau mendengar orang sakit pergi ke bawah katil. Tamara menggeleng. Saya takda masa nak jawab soalan awak Adi!
            “Hey, come here!” kata Aditya namun Tamara tidak ingin berganjak. Sakit diperutnya semakin mencucuk-cucuk. Terasa seluruh tubuhnya sudah ingin mengejang.
            “Awak taknak keluar?” Tamara menggeleng. Perutnya terlalu sakit sehinggakan sukar untuknya bergerak sana-sini, kecuali semasa dia berguling dibawah katil. Itu kerana lantai biliknya sejuk membuatkan rasa sakitnya kurang sedikit.
            “Naik atas katilah, lantai ni keras,” tegur Aditya. Memang betul kata Aditya, lantai ni memang keras. Tapi jika diberi pilihan, Tamara lebih rela berada diatas lantai daripada atas tilam. Sedangkan dirumah sendiri pun dia akan bertiarap atas lantai untuk menghilangkan rasa sakitnya.
            “Saya dah ada ubat tu, awak keluar dulu, makan ubat ni,” kata Aditya lagi. Aditya seolah-olah bercakap dengan kaki katil. Pertanyaannya langsung tidak terjawab. Aditya memgeluh kecil.
            “Sakit sangatkah sampai tak boleh jawab?” soal Aditya sudah mula marah.
            “Awak cubalah jadi perempuan dulu!” marah Tamara pula selepas menyedari nada Aditya sudah berubah agak keras. Aditya menekup mulutnya. Barulah dia tahu kini sakit apa yang Tamara sedang alami. Period.  
            “Tara, awak nak saya temankan awak kat bawah tu?” soal Aditya. Tamara menggeleng. Dia memang sudah terbiasa menahan sakit itu sendirian. Benjo sendiri tidak dibenarkan untuk mendekatinya apatah lagi orang yang tidak pernah rapat dengannya. Aditya mula berfikir, bagaimana caranya untuk mengurangkan sakit perut Tamara tidak ingin mengambil ubat penahan sakit.
            Aditya terus bangkit, nampaknya dia sudah temui jalan bagaimana mengurangkan kesakitan perut Tamara. Isabel. Isabel adalah pilihan yang terbaik kerana Isabel seorang perempuan dan tambahan pula mereka tinggal serumah sudah pasti Isabel tahu dengan keadaan kakaknya itu.

*****
           
            DALAM setengah jam, Jeremy sudah pun sampai dihadapan rumah Tamara selepas Aditya menghubunginya. Sedang Isabel membuat kerja-kerja sekolahnya diruang tamu, sebuah deruan kereta kedengaran di luar rumah. Isabel terus melemparkan pensil ditangannya. Wajahnya kelihatan bengang. Seolah-olah dia tahu bunyi kereta itu milik siapa. Isabel pantas bangkit dan terus membukakan pintu sebelum sempat Jeremy memulas tombol. Terkejut Jeremy dengan tindakan pantas Isabel itu.
            “Macam dah tak sabar jumpa saya aja,” kata Jeremy sambil melangkah masuk. Isabel sudah menjeleng.
            “Pembetulan! Tak sabar tunggu abang Eme tinggalan tempat ni cepat-cepat,” jawab Isabel pula. Jeremy sekadar tersenyum.
            “Apa abang Eme buat dekat sini lagi?” soal Isabel dingin lalu duduk semula dihadapan meja belajarnya.
            “Jangan salah faham. Saya datang ni sebab Tamara. Adi kata dia sakit perut,” pantas kepala Isabel terangkat memandang Jeremy.
            “Ah! Macam mana keadaan kakak?” soal Isabel seakan terkejut. Baru dia teringat, minggu itu adalah minggu terakhir dalam bulan tersebut jadi perkara biasa jika Tamara sakit perut.
            “Dia tak sihat. Kata Adi, Tamara taknak makan panadol,”
            “Kakak memang tak makan panadol. Awak suruh abang Adi buatkan kakak air halia,” kata Isabel pula, langsung tidak sedar dia telah memanggil Jeremy dengan panggilan ‘awak’. Jeremy tersenyum. Tapi dibiarkan saja. Telefon bimbit dikeluarkan dari saku lalu mendail nombor Aditya.
            “Hello, huh…aku dah ada dekat rumah Tamara ni, kata Bel air halia boleh kurangkan sakit Tamara. Kau cubalah buat,”
            “Er, boleh Bel bercakap dengan abang Adi?” kata Isabel. Jeremy memandang Isabel.
            “Bel nak cakap dengan kau ni,” kata Jeremy sambil matanya tidak lepas dari memandang Isabel. Handset bertukar tangan. Isabel terus menuju ke dalam dapur, membiarkan Jeremy berdiri diruang tamu.
            “Abang Adi, kakak ada dekat mana?” soal Isabel.
            “Dia ada dekat bawah katil. Dia memang selalu macam tu ka?”
            “Ya, Bel minta abang jangan dekat dengan dia waktu dia sakit-sakit macam tu sebab memang dia akan mengamuk. Tapi abang boleh buatkan dia air halia,” cadang Isabel.
            “Tapi takkan abang nak tengok dia macam tu aja? Abang tengok Tara tu betul-betul kesakitan,”
            “Dia dah biasa seorang diri abang. Abang tak perlu risau pasal dia, sekarang ni buat air halia yang paling penting sebab itu yang selalu bapa buatkan untuk kami waktu datang bulan,” kata Isabel. Kedengaran deheman kecil Aditya didalam talian.
            “Okeylah..nanti abang buatkan. Tapi abang tak boleh tengok Tara macam tu, biarlah Tara nak mengamuk nak belasah abang sekalipun, dia dah jadi isteri abang. Abang letak dulu,” putus Aditya lalu mematikan talian. Isabel tersenyum. Buat kali pertamanya kata-kata seseorang buat dia tersenyum.
            “Terima kasih abang Adi,” ucap Isabel dalam keadaan berbisik.

            “TARA, awak dah tidur? Saya ada bawakan awak air halia ni, awak keluar dulu,” kata Aditya sambil meletakkan dulang berisi segelas air halia. Tamara mendengus kecil. Macam mana dia boleh tahu pasal air halia ni?
            “Awak letak dulu, nanti saya minum,” jawab Tamara. Aditya sudah mengeluh kecil.
            “Sorry…kalau awak tak nak keluar biar saya masuk,” kata Aditya lantas berguling ke bawah katil. Tamara kaget.
            “Hey, keluarlah!” kata Tamara seakan menjerit, tubuh sasa Aditya cuba ditolak keluar namun kesakitan yang melampau-lampau membuatkan dia lemah.
            “Awak taknak keluar jadi saya masuklah!” balas Aditya pula.
            “Adi, pelase! Biarkan saya, awak boleh pergi mana-mana saja tapi jangan dekat dengan saya!” marah Tamara.
            “Awak marahlah berapa banyak awak nak, pukullah saya sekuat mana awak nak tapi saya takkan biarkan awak dibawah katil seorang diri, kalau awak sakit biar kita sakit sama-sama!” marah Aditya pula. Tamara seakan terkejut.
            “Awak lelaki, saya perempuan. Awak mana tahu sakit perempuan macam mana!” berang Tamara.
            “Saya tak dengar!” kata Aditya berpura-pura tidak dengar. Tamara sudah menggelengkan kepala.
            “Sudahlah Adi…saya malas nak bergaduh dengan awak!”
            “Hey, saya takkan kacau awak. Saya takkan bising, saya takkan bercakap dengan awak. Janji!” kata Aditya pula. Tamara mendengus.
            “Suka hati awaklah!” katanya lantas mengiring membelakangi Aditya. Aditya ikut mengiring, tangan dijadikan tongkat. Mata terus memandang Tamara. Kusyuk benar dia memandang Tamara. Walaupun mereka berada dibawah katil, terasa ada sedikit kegembiraan dihati Aditya.  Jarang sekali dia berada dekat dengan Tamara seperti itu. Kalau diikutkan ke-fobia-an Aditya, dah lama dia pengsan tapi bila bersama Tamara, perasaannya lain sekali. Dia bukan ingin menjauhi tapi ingin mendekati. Semakin hari, Aditya dapat merasakan kesan yang ditinggalkan Tamara dalam dirinya.
            Tanpa disedari, tangan kanan Aditya sudah naik ke rambut Tamara. Rambut yang pendek itu diusap perlahan. Tamara yang masih sedar terasa jari-jemari Aditya mengulas lembut rambutnya. Entah kenapa seakan ada arus elektrik yang mengalir diseluruh wajahnya membuatkan wajahnya terasa panas membahang. Spontan, Tamara menarik kepalanya menjauhi tangan Aditya. Dia tidak bersuara. Aditya kaget. Marahkan dia saya usap kepala dia? Rimaskah dia?
            “Awak masih marah dengan saya?” soal Aditya. Tamara menggeleng perlahan.
            “Awak tak suka saya buat macam tu?” soalnya lagi. Tamara tidak beri sebarang reaksi. Tubuhnya semakin dilipat, sakit dalam perut semakin menjadi-jadi. Aditya terus mendekati Tamara. Wajah separuh milik Tamara ditenung, kelihatan berkerut-kerut menahan sakit.
            Lantas, kepala Tamara diangkat sedikit untuk memasukan lengannya dibawah kepala Tamara sebagai alas, Tamara tidak membantah. Perutnya yang sakit itu menjadi fokus utama. Melihat Tamara yang tidak membantah, Aditya merapatkan lagi tubuhnya ke belakang Tamara.
            “Adi... saya taknak buat awak pengsan, jadi tolonglah jauhkan diri awak dari saya,” Tamara hanya mampu untuk berkata-kata namun tidak untuk bertindak.
            “Shhh!!! Saya tahu..” bisik Aditya lantas memeluk pinggang Tamara seperti memeluk bantak peluk. Tamara tidak mampu lagi berkata-kata, dibiarkan dirinya dalam pelukan hangat Aditya. Walaupun Aditya bersama Tamara dibawah katil yang sempit dan agak panas, tapi dia tetap merasa selesa. Selesa kerana dapat membuatkan Tamara tertidur disisinya.
            Aditya mengusap rambut pendek Tamara, sesekali rambut itu dikucup. Entah kenapa, ada satu perasaan tiba-tiba menjalar dihatinya. Satu perasaan yang kuat, membuatkan Aditya semakin sukar untuk mentafsir siapa Tamara dalam hatinya. Sekadar ‘gimik’ atau seseorang yang telah menjadi orang terpenting dalam hidupnya?
            “I think I like you, Tara…” bisik Aditya di cuping telinga Tamara. Dia tidak tahu sama ada Tamara terdengar bisikan itu ataupun tidak kerana apa yang keluar dari bibir Aditya itu adalah diluar kawalannya sendiri.

Total Pageviews

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hak Cipta Mutlak @ OkiE a.k.a WitcH 2011

Perhatian! Jalan cerita atau watak-watak didalam Enovel ini hanyalah rekaan semata-mata dan tidak ada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal. Saya harap, pembaca-pembaca blog ini dapat menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Terima Kasih <3

Adalah dinyatakan bahawa semua yang ada dalam blog
SoulMate http://bluevioletsky.blogspot.com adalah hak milik Okie a.k.a WitcH.Ia sama sekali tidak dibenarkan untuk digunapakai oleh sesiapa.Apa-apa tindakkan yang melibatkan peng'copy'an ataupun mautturun haruslah mempunyai kebenaran daripada penulis blog ini.