Followers

Quick Survey

Hello reader2 sekalian,
sini saya nak buat sikit survey, nanti saya sediakan poll untuk genre mana yang korang nak saya tulis dan saya upload dalam blog. Saya taknaklah blog ni senyap ja :)
Please take your time sebab saya pun akan ambil masa saya juga untuk tulis apa yang korang nak. Enjoy voting :)

01 December, 2012

Chapter 6 : Because… I Love You. Part 1



Chapter 6 : Because… I Love You.

OLGA mengesat air matanya yang menitis di pipi. Matanya sudah bengkak mengalahkan sengat tebuan. Sejak semalam tidak berhenti memangis. Karen yang bertugas hari itu untuk menghantar Olga tidak dapat berbuat apa-apa melainkan rasa bersalah. Tapi tetap, dia enggan mengubah keputusannya.
            Sebaik tiba dia diperkarangan sekolah, Olga terus keluar tanpa mengucapkan apa-apa kepada Karen. Karen yang baru ingin memanggil, hilang peluang apabila depan matanya pintu kereta ditutup. Dia mengeluh kecil.
            Olga berlari naik ke kelasnya. Pandangan orang sekeliling tidak diendahkan. Pasti mereka terkejut melihat matanya yang bengkak. Sedangkan abang-abangnya melarang dia pergi ke sekolah pun dia tetap bantah apa lagi pandangan mereka itu. Dia langsung tidak kisah, dia tetap mahu ke sekolah kerana hanya disekolah saja dia boleh bertemu dengan Tristan.
            Kenapa nak suka orang pun susah? Keluh hati Olga. Beg sandang diletakkan atas meja. Punggung segera mencari tempat duduk.
            “Olga, apa jadi dengan mata kau?” soal Emely yang sudah dulu masuk kelas.
            Olga menggeleng. Dahi Emely terus berkerut. Ini dah kenapa ni? Putus cinta? Mustahil, dia tak pernah lagi bercinta macam mana tiba-tiba boleh putus?
            “Sejak bila rumah kamu ada tebuan, Olga?” soal Emely pula.
            Olga terus mencebik. “Mata aku bukan kena sengat la, Ems,”
            “Habis tu? Cuba cerita. Kah, kau nangis semalam?” teka Emely.
            Olga sekadar memandang Emely dan tidak menjawab. Emely mengeluh. Sah! Dia menangis.
            “Kenapa kau menangis?”
            “Abang aku tak suruh ikut kem,”
            “Huh? Abang yang mana? Semua?”
            “Tak, abang Karen saja yang tak suruh. Aku nak buat macam mana ni, Em? Aku nak ikut,”
            “Aku tahu, tapi aku pun tak berdaya nak tolong kau, Ol. Lainlah kalau aku ni isteri abang Karen, mungkin boleh juga,”
            Olga menggangguk. Tiba-tiba dia tersentak. Cepat-cepat dia memandang Emely. Tangan kawannya itu segera dipaut. Emely mengerut kening.
            “Kenapa?”
            “Kau memang bijak, Ems! I love you!” pipi Emely terus dikucup membuatkan gadis itu tergamam. Olga bangkit seraya keluar dari kelas.
            Sesampai Olga dibelakang bangunan kelasnya, dia terus memandang jam ditangan. Masih ada 15 minit sebelum P&P berjalan. Telefon bimbit dikeluarkan dari poket lalu mula mencari nombor seseorang. Olga menunggu panggilannya bersambut dengan dada yang berdebar-debar. Kenapalah dia tidak terfikir guna cara itu untuk ubah fikiran Karen?
            “Hello, kak Mir?”
            “Olga! Terkejut kakak, Olga telefon, tak pernah-pernah!” suara lunak lagi lembut kedengaran dicorong telefon Olga.
            “Kakak apa khabar?” tanya Olga.
            “Kakak baik. Olga dan abang-abang Olga?”
            “Baik ja, semua sihat,”
            “Hmm… Olga nak apa telefon kakak?”
            “Kenapa? Kakak sibukkah? Kalau begitu, nantilah Olga call,”
            “Eh, tak, tak. Kakak tak sibuk, Cuma sekarang ni waktu sekolah. Bolehkah Olga call kakak?”
            “Boleh. Takdalah… Olga Cuma nak bercakap dengan kakak. Rindu,” Olga tersenyum kelat. Dia masih teragak-agak mahu meminta pertolongan dari tunangan abangnya. Tapi Cuma Kak Mir yang boleh tolong, kalau bukan Kak Mir siapa lagi?
            “Rindu? Kah Olga nak apa-apa dari kakak ni?” soal wanita itu seperti tahu-tahu saja.
            “Sebenarnyakan… Olga nak minta tolong,”
            “Tolong apa?”
            “Tolong pu…” baru saja Olga mahu meneruskan ayatnya, telefon tiba-tiba ghaib dari tangannya. Olga terus berpaling ke belakang.
            “Alex Pettyfer! Opss!” Olga segera menutup mulut. Alangkah terkejutnya Olga saat melihat Ketua Persatuan Pelajar sedang berdiri dihadapannya sambil memegang telefon bimbitnya.
            “Pres,” sebut Olga perlahan.
            “Kau tahukan pelajar dilarang menggunakan telefon dalam sekolah kecuali waktu rehat dan waktu pulang? Sekarang waktu apa?”
Edward
            Olga tunduk, tidak berani menentang wajah lelaki itu. Tiba-tiba dagunya terangkat. Matanya dan mata lelaki itu berlaga sejenak sebelum dagunya dilepaskan.
            “Telefon ni aku rampas, ambil balik waktu pulang nanti. Faham?”
            “Tapi pres, aku betul-betul perlukan telefon tu. Please?” rayu Olga sambil membuat muka comel dengan matanya yang bengkak itu.
            “Tak boleh. Peraturan tetap peraturan. Masuk kelas,” arah lelaki itu lantas terus beredar. Olga terpinga-pinga saat telefonnya dibawa pergi. Cepat-cepat dia mengejar langkah lelaki itu dan segera memaut tangannya. Lelaki itu terkesima dengan tindakan Olga. Tangan Olga segera ditapis.
            “Tolong? Sekali ni saja, ya? Please, please, please?” rayu Olga tak habis-habis.
            Lelaki itu mendengus. “Ambil waktu pulang nanti,” ujarnya lembut namun keras ditelinga Olga. Dia pun berlalu meninggalkan Olga.
            Olga mengeluh. Dia tersungkur diatas tanah. Kenapa dekat sekolah pun ada abang Karen versi 2? My God… macam mana ni? Olga sudah buntu.
            Olga masuk dengan muka masam. Kelihatan Emely yang sedang mengeluarkan buku dari beg.
            “Kau pergi mana tadi? Satu bangunan aku cari,” kata Emely.
            “Nasib kaulah, Ems. Kau tak dapat cari aku, orang lain pula yang jumpa aku,” keluh Olga.           
            “Siapa?”
            “Tulah.. Pres. Aku tertangkap guna telefon, telefon aku pula dia rampas. Balik nanti baru boleh ambil,”
            “Huh? Biar betul?” Emely terus bangkit. Wajah ceria tiba-tiba.
            “Kenapa kau gembira pula bila telefon aku kena tangkap? Aku perlukan telefon tu tau, pres ni pun satu,” marah Olga.
            “Dah kerja Pres, nasib kau ja yang malang. Wah… mesti bahagia jumpa pres in person, kan?”
            Olga sudah memandang Emely dengan tajam. Emely terus tersenyum. “Okeylah, okeylah… rehat nanti aku pinjamkan kau telefon aku,” pujuk Emely.
            “Emm…tapi kan, siapa nama sebenar Pres ya?” soal Olga dengan dahinya yang berkerut. Emely sudah memandangnya dengan riak tidak percaya.
            “Kita dah berapa tahun sekolah sini, kau masih tak tahu siapa nama pres? Kau biar betul Olga. Pelajar yang baru dua bulan masuk pun boleh kenal, apalagi kau yang dah bertahun-tahun,”
            “Cakap jalah, takkan betul-betul Alex Pettyfer kot?”
            Emely mengeluh. “Bukan, namanya Edward Drury. Ingat tu baik-baik dan lain kali kalau kau terlupa nama dia, kau mesti tanya aku,” kata Emely.
            Dahi Olga berkerut tidak faham maksud temannya. “Kenapa mesti tanya kau pula?”
            “Sebab kalau kau tanya pelajar yang lain, dah lama kau kena serang. Mana boleh kau lupa nama Pres?”
            “Huh? Adakah macam tu? Hish… menakutkan betullah diorang tu,”
            Emely cuma tertawa. Itulah kekuatan fan club pres. “Jomlah, nanti lambat pula,” gesa Emely. Emely sudah bergerak ke pintu. Baru saja Olga melangkah, kakinya tersangkut pada pemegang beg membuatkan tubuhnya hilang keseimbangan dan terus jatuh. Dahinya berlanggar dengan bucu meja.
            “OLGA!” Emely sudah menjerit kuat membuatkan kawan sekelasnya bergegas kembali ke dalam kelas.

*****

“KECEDERAN dia tak teruk, Cuma mungkin akan lebam sikit. Nasib baik bucu meja tu tak tajam,” ujar Rosemary, jururawat yang bertugas farmasi sekolah itu. Emely sudah mengurut dada selepas mendengar kata-katanya. Emely mendekati katil tempat Olga berbaring.
            “Kepala kau okey?” soal Emely.
            “Pening sikit, tapi cikgu dah bagi ubat. Ems, kau masuklah kelas. Aku boleh rehat sorang-sorang. Sikit saja ni,”
            “Apa sikit-sikit? Nasib baik kayu, kalau simen? Hish, cuai betul!” marah Emely pula.
            “Yalah, yalah… sorry,”
            “Cikgu, nanti tolong bagitahu keluarga Olga ya? Saya tak boleh guna telefon,”
            “Yalah, nak diorang datang sekolahkah?”
            “Eh, tak, tak, tak! Lagi kecoh kalau diorang datang sekolah. Lebih baik jangan bagitahu, nanti saya bagitahu lepas balik nanti.” Cepat saja Olga menyampuk.
            “Pasti?” soal Emely.
            Olga menggangguk. “Ya, dan kau pun Em, masuklah kelas. Aku okey,”
            “Betul ni? Kalau begitu, saya keluar dululah ya cikgu,”
            Cikgu Rosemary mengangguk. Emely pun beredar keluar. Cikgu Rosemary bangkit.
            “Olga tidurlah, mesti kepala kamu pening sangatkan? Cikgu tutup langsir ni,” ujar Cikgu Rosemary.
            Olga mengangguk kecil. Cikgu itu seakan faham riak wajahnya. Kepalanya memang pening seperti hendak pecah namun disebabkan tidak mahu Emely risau dan ketinggalan kelas, dia berpura-pura seperti tiada apa-apa. Cikgu Rosemary pun menutup langsir dan kembali ke tempat duduknya.

            Tidak sedar-sedar, sudah 4 jam dia tertidur. Olga yang baru mahu bangun terhenti apabila sakit kepalanya menyerang tiba-tiba seolah-olah terkena renjatan elektirk ber volt rendah. Perlahan-lahan Olga meletakkan kepalanya atas bantal. Aku tak boleh bangun lagi, dah empat jam aku tidur. Banyaknya kelas aku ketinggalan.
            Tiba-tiba Olga tersentak. Kelas cikgu Tristan! Seraya Olga turun dari katil. Kepalanya yang masih berdenyut tidak diendahkan. Kelas cikgu Tristan akan tamat dalam masa 30 minit, kalau dia terlambat pasti dia tidak boleh berjumpa dengan cikgu itu lagi. Walau macam manapun dia tetap akan sempat! Dia nekad.
            “Olga, kamu nak pergi mana?” soal Cikgu Rosemary saat melihat langsir diselak.
            “Saya nak masuk kelas, cikgu,” jawab Olga sambil berdiri dengan tangan berpaut pada sisi katil.
            “Kepala kau dah okey?”
            “Dah,”
            Cikgu Rosemary terus bangkit mendapatkan Olga. “Cikgu tak rasa Olga dah okey, kepala kamu masih sakit. Kamu rehat dulu, cikgu pasti Emely dah bagitahu dengan cikgu kamu yang kamu sakit,”
            “Tapi kelas cikgu Tristan dah nak habis,” tanpa sedar mulutnya menuturkan kata-kata itu.
            “Jangan risau, cikgu Tristan dah tahu yang kamu disini. Dia ada melawat sekejap waktu kamu tidur,”
            “Huh? Kenapa cikgu tak bangunkan saya?” soal Olga seakan terkejut.
            Cikgu Rosemary tersentak melihat reaksi Olga.
            “Maksud saya, diakan guru kelas saya jadi…” Olga buntu. Apasal sangat saya boleh tersasul ni?!
            “Tak apa, Olga. Cikgu Tristan sendiri yang suruh kamu rehat. Kalau dah elok, baru boleh masuk kelas,”
            “Yakah? Okeylah kalau macam tu,” Olga menurut. Dia pun kembali ke katilnya. Muka Olga masam bercampur bengang. Kenapa semua mesti jadi macam ni? Mula-mula abang Karen, lepas tu pres, sekarang aku dalam farmasi pula. Aduh… malang betul nasib aku!
            Olga membuang pandangannya ke luar tingkap. Kelihatan pelajar-pelajar sudah pun memulakan aktiviti kelab. Alang-alang dia sudah terlepas kelas satu hari, lebih baik dia tinggal didalam bilik sakit itu.
            Pintu bilik sakit tiba-tiba diketuk. Olga terus turun dari katil dan menyelak langsir. Dia sangat yakin yang datang itu adalah Emely namun sangkaannya meleset. Wajah Karen terpacul dihadapannya. Wajah Olga yang mula-mula ceria tiba-tiba bertukar masam. Ditangannya sedang memegang beg sandang Olga.
            “Macam mana abang tahu Olga disini?” tanya Olga, mahu tak mahu memandang wajah Karen.
            “Saya yang bagitahu,” tiba-tiba Emely keluar dari belakang Karen.
            “Sini, abang tengok,” Karen menyentuh dahi Olga yang kelihatan membiru. Pilu hatinya melihat kesakitan adiknya itu.
            “Abang datang nak ambil Olga, kita balik ya?” ujar Karen seakan memujuk.
            “Olga masih ada aktiviti kelab, petanglah Olga balik,” tolak Olga. Jelas sangat dia ingi mengelak bersama dengan abangnya.
            “Tak perlu, Olga sakit. Lagipun abang dah bercakap dengan cikgu Olga yang Olga terpaksa pulang.”
            Olga mencebik kecil. Semua keputusan dia nak buat. “Yalah,” jawab Olga tanpa bantahan. Dia pun keluar bersama abangnya.
            “Kita jumpa esok ya,” ujar Emely. Olga hanya mengangguk dan melambai ke arahnya. Beberapa minit kemudian, terdengar bunyi enjin kereta keluar dari perkarangan sekolah.
Sampai saja dia dirumah, Olga terus turun dan masuk ke dalam rumah selepas mengucapkan terima kasih. Itu pun secara bersahaja saja. Karen didalam kereta sudah mengeluh. Lama dia berdiam dan berfikir dan didalam kereta. Apakah dia punyanya hubungan dia dan Olga menjadi rengang begitu?
Selepas beberapa minit, Karen pun keluar. Wajah Luth terus dicari didapur.
            “Ren? Olga mana?Kepala dia okey?” soal Luth.
            “Dia okey, cuma kepalanya lebam sikit,”
            “Kalau begitu, aku nak tengok Olga,”
            “Tunggu!”
            Baru saja Luth ingin melangkah, Karen sudah menghalangnya. “Kenapa?”
            “Kau tahukan, Olga orang yang paling aku sayang. Tapi, kau juga tahu aku ada prinsip,”
            “Aku tahu Ren, dan aku taknak mempersoalkan apa yang kau sedang buat sekarang sebab kau paling tahu dengan tindakan kau. Aku cuma nak Olga gembira, itu saja,”
            “Luth… borang ini aku serahkan pada kau. Aku tak tahu apa-apa pasal kem itu dan aku anggap Olga ikut mama dan papa ke Korea. Semua keputusan ditangan kau,” ujar Karen sambil menyerahkan borang itu kepada Luth. Luth memandangnya seakan tidak percaya. Karen pun melangkah ke pintu. Sebelum dia menghilang, Luth sempat mengucapkan terima kasih kepadanya.

*****

OLGA duduk dibucu katilnya. Wajahnya masih lagi masam mencuka. Sesekali dahinya yang lebam disentuh. Memang malang nasib aku. Sudahlah telefon aku kena tangkap. Alamak! Aku tak ambil lagi telefon aku dari Pres!
            Olga terus bangkit. Dia gigit bibir. “Macam mana aku nak call kak Mir? Aduh!” keluh Olga kuat. Sekarang dia tiada lagi alternative lain untuk memujuk abangnya supaya dia mengubah fikiran.
            Tiba-tiba pintu biliknya diketuk. Dia kaget. Dia berfikir dua kali sebelum membuka pintu. Takut-takut Karen mencarinya lagi. Tapi wajah Luther pula yang berada dihadapannya.
            “Abang Luth, kenapa?” soal Olga.
            Luther terus melangkah masuk. “Kenapa masih berbaju sekolah? Olga tak nak makan?”    
            “Nantilah, Olga takda mood nak makan,”
            “Kepala Olga masih sakit? Habis lebam. Nasib baik bukan mata,”
            “Sorry,”
            Luther mendekati Olga lantas meniup dahi Olga yang lebam. “Kami semua sayang Olga, termasuk abang Karen,” ujar Luther. Berkerut dahi Olga mendengar kata-kata abangnya. Dia tidak faham mengapa Luther mengeluarkan ayat itu. Namun dia malas bertanya, dia sekadar tertunduk.
            “Nah, abang dah tandatangan borang ni,” Luther menarik borang yang dia simpan dipoket belakang lalu memberikan kepada Olga. Membulat mata Olga memandang Luther.
            “Bukan abang Karen yang sign, tapi abang Luth. Dia beri hak membuat keputusan ditangan abang,”
            “Jadi, Olga boleh…”
            Luther mengangguk. Olga terus tersenyum lebar. Pantas dia memeluk Luther seraya mengucup pipi kiri abangnya kemudian borang itu diambil dan terus keluar dari bilik.
            “Olga! Olga nak pergi mana tu?” Luther terpinga-pinga mengejar Olga. Kedengaran derap langkah yang laju menuruni tangga. Dahi Luther sudah berkerut. Pantas dia mengikuti langkah itu.
            Tiba di ruang tamu, sudah kelihatan pintu utama terbuka luas dan bayang-bayang Olga sudah lesap. Luther menggaru kepalanya. Dia ke mana?
           
Bersambung....

22 November, 2012

Chapter 5 : Happy And Hurt



Chapter 5 : Happy And Hurt

LEAH meletakkan mangkuk berisi bubur ayam diatas meja. Tristan bangun dari pembaringannya. Namun terasa sesuatu tekanan yang kuat disekelilingnya, membuatkan dia mendongak memandang Leah yang sedang merenungnya dengan mata yang penuh dengan rasa pelik.
            What?” soal Tristan.
            “Kenapa awak cakap begitu dengan pelajar awak?”
            About what?” soal Tristan buat-buat tidak faham.
            Come’on Tris. You know what I mean,”
            Tristan meletakkan sudu yang baru saja dipegangnya. Dia memandang Leah seketika, kemudian tertunduk lagi. Satu keluhan berat lahir dibibirnya.
            She like you? Olga likes you?” Leah bertanya seperti menginginkan kepastian.
            “Ya.” Lambat-lambat Tristan menjawab.
            Leah mencekak pinggang sambil mengeluh kecil. Dahinya disentuh.
            And you?”
            Tristan terus memandang Leah sejurus mendengar soalan itu. Dan dahinya berkerut seakan tidak puas hati dengan pertanyaan tersebut.
            “Apa maksud awak tanya macam tu? Awak ingat saya ni apa?”
            “Tris, sudah hampir 3 tahun dan awak masih tak boleh move on,”
            Tristan mendengus. “Maksud awak move on, dating dengan pelajar saya? Are you insane?”
Tristan
            What? Bukan dia juga pelajar awak dulu?”
            Pantas mata Tristan menikam anak mata Leah. “Leah, macam mana awak boleh cakap begini. Dia adik awak, dan awak nak saya lupakan dia? Saya tidak akan lupakan dia, dan tiada pengganti lain yang boleh mengambil tempat dia dihati saya. Dan saya nak awak berhenti tanya soalan begini.” Usai menamatkan ayatnya, Tristan terus bangkit dan berlalu pergi meninggalkan Leah dalam keadaan kesal.
            Tristan menutup pintu lalu bersandar pada daun pintu. Dia meraup wajahnya.
            I’m sorry, Alana. I’m really sorry…” ujar Tristan dengan suara yang terketar-ketar.

*****

Olga
“SELAMAT pagi cikgu,” sapa beberapa orang pelajar sebaik saja mereka berselisih dengannya. Tristan pula sekadar tersenyum nipis. Beberapa langkah kehadapan, dia sudah terdengar pelajar-pelajar tadi berbisik. Namun dia tidakd apat menangkap dengan jelas perbualan itu. Yang pasti, dia dapat rasakan sesuatu yang tidak baik.
            Tristan menarik nafas dalam dan langsung meneruskan langkahnya menuju ke kelasnya.
            “Ahaa…”
            Olga yang terdengar rengekkan kecil Emely terus memandang kearah kawannya. Dia tersenyum.
            “Baru berdiri 30 minit, kau dah penat macam tu. Tak sembuh-sembuh lagikah sakitnya?”
            “Wei, aku tak pernah lagi berdiri satu kaki selama 30 minit tau! Kau lainlah, dah biasa,” peril Emely.
            Olga menjuihkan bibir. “Bukan perkara baik tau!”
            Emely hanya ketawa kecil. “Alah… perkara baiklah kalau boleh berdua-duaan dengan orang tersayang, kan?”
            Olga mencebik. “Pelan sikit!” dia seakan memberi amaran. Dia tahu teman sekelasnya itu, walaupun mata tengok buku, tapi teling sentiasa buka besar-besar. Pantang dengar gosip, 24 jam bercakap.
            “Eh, aku dengar-dengar cikgu Tristan tu pernah mengadakan hubungan dengan salah seorang pelajarnya, betulkah?”
            Pantas saja mata Olga memandang pelajar perempuan yang sudah berkumpul dibelakang mejanya. Dia dan Emely saling berpandangan.
            “Aku pun dengar macam tu. Lagi satukan, ada yang cakap sebab pelajar tu cikgu sendiri terpaksa letak jawatan,”
            “Yakah? Sampai macam tu sekali? Jadi, Cikgu Tristan tu bukanlah macam yang kita nampak, kan?”
            Bam! Tiba-tiba Olga bangkit sambil menghentak meja dengan kedua tapak tangannya. Terkejut pelajar-pelajar yang berkumpul dibelakangnya. Olga mendekati mereka dengan langkah yang perlahan.
            “Apa yang korang cakap ni, huh? Dari mana korang dengar semua ni?” soal Olga. Emely sudah bangun dan menghampiri Olga. Dia cuba membawa Olga pergi tapi, Olga ingin kekal disitu.
            “Kenapa kau pula yang marah Olga? Kami cuma cakap benda yang kami dengar, kan?”
            “Jadi, korang rasa apa yang korang dengar tu dah betul? Korang tak patut cakap Cikgu Tristan macam tu,lagi-lagi dia tu guru kelas kita,”
            Salah seorang daripada tergelak membuatkan yang lain turut ketawa. Olga terus mengerut kening. Bibir bawah diketap kuat. Tiba-tiba kelas itu menjadi senyap. Olga terus hairan dan memandang sekeliling.
            “Olga, cikgu!” bisik Emely.
            Olga pantas menegak. Dia terus memandang hadapan. Tristan sudah berdiri dihadapan pintu. Matanya meliar memandang pelajar-pelajar yang masih berdiri. Olga cepat-cepat pulang ketempatnya, lantas yang lain turut melakukan hal yang sama.
            Tristan melangkah ke mejanya dan membuka buku rekod. Perbualan pelajar-pelajarnya tadi tidak diendahkan walaupun dia mendengar dengan jelas dengan isi pebualan mereka tadi.  Kehadiran pelajar-pelajarnya diambil satu-persatu. Usai melaksanakan tugas pertamanya, dia pun menutup buku rekod itu dan meletakkannya ditepi meja.
 “Okey, class. Cikgu ada sedikit pengumuman. Dengar baik-baik,” ujar Tristan. Semua pelajar terus memberi tumpuan kepadanya. Sesekali matanya bertemu dengan mata Olga.
“Dua minggu lagi, kamu ada exam trial dan dalam dua minggu itu kamu akan bercuti. Tapi apa yang cikgu nak, kamu berikan masa kamu 3 hari dalam minggu pertama itu pada cikgu, boleh?”
Sebaik mendengar pengumumannya, kelihatan semua pelajar berbisik antara satu sama lain. Mungkin tertanya-tanya maksud kata-katanya.
“Maksud cikgu?” soal Zack, selaku ketua kelas.
“Cikgu nak buat kelas intensif. Zack, ambil borang-borang ni dan agihkan,” arah Tristan. Zack segera berdiri dan menurut perintah.
“Isi borang ni dan kembalikan pada cikgu esok pagi,”
Tiba-tiba seorang pelajar lelaki mengangkat tangan.
“Ya, Richard?”
“Kelas intensif ni dalam sekolah jugakah?” soal Richard dengan nada kedengaran sedih.
“Tak. Cikgu dah sediakan tempat dan kenderaan. Tempat sudah dinyatakan dalam borang. Makan, dan tempat tidur semua ditanggung jadi kamu semua tidak perlu risau,”
Serentak itu pelajar-pelajarnya bersorak gembira. Menyangkakan yang mereka akan bercuti juga dalam seminggu itu.
“Jangan seronok dulu sebab cikgu atur semua ni bukan nak kamu berseronok tapi untuk tujuan pembelajaran dan lagi Persatuan Pelajar pun akan ikut dalam camp ini juga,”
Serentak itu kelas menjadi riuh. Ada yang mendengus, ada yang gembira ada juga yang takut. Almaklumlah, Persatuan Pelajar bukan calang-calang persatuan, ia adalah persatuan yang ditubuhkan oleh pengarah sekolah itu sendiri. Itu maknanya, mereka akan sentiasa diawasi 24/7, sama seperti burung didalam sangkar.
“Alah cikgu, kenapa PPS pun kena ikut juga?” soal pelajar-pelajarnya seakan kecewa.
“Lah, baguslah PPS ikut, boleh juga kita dekat dengan ‘Ben Barnes’ kita, kan?” ujar pelajar-pelajar perempuan. Yang pelajar lelaki sudah menjeling. Mentang-mentang semua ahli PPS kacak mengalahkan artis orang putih, kesukaan pula mereka.
“Cikgu rasa, korang takda masalah, kan?”
“Iya!!” serentak mereka menjawab.
“Kalau begitu, kita mulakan sesi pembelajaran kita,” ujar Tristan sambil mengeluarkan buku rujukan matematik T.

TAMAT saja aktiviti kelab, Olga terus dijemput Max dengan motorsikalnya. Memandangkan hari itu adalah hari rabu, kelas tambahan dia dengan Tristan ditiadakan. Hal itu sedikit sebanyak membuatkan Olga kecewa, kerana selepas kelas Tristan dia tidak lagi melihat batang hidungnya. Entah kemana dia menghilang, berhabis dia mencari Tristan tapi tidak dijumpainya. Seperti hantu yang tiba-tiba saja ghaib.
Max
“Huh, kenapa muka muram saja?” soal Max semasa Olga tiba ditempatnya.
“Takdalah, penat ja,” jawab Olga lemah. Dia pun mengambil topi keledar itu dari tangan Max dan memakainkannya dikepala, kemudian dia pun naik ke belakang motor abangnya.
“Pegang kuat-kuat,” pesan Max. Serentak itu pinggangnya dipaut Olga dari belakang. Max pun memacu motorsikalnya menuju ke jalan utama.
            Tristan yang memandang gerak-geri Olga dari tepi jendela perpustakaan, terus menarik langsir. Dia tahu gadis itu mencarinya sepanjang waktu rehat dan dia sedaya upaya menyembunyikan diri.
            Dia buntu melayan sikap gadis itu. Memang payah berpura-pura seperti tiada apa yang berlaku. Dia guru dan Olga adalah muridnya. Dia tidak mahu pelajarnya menaruh perasaan terhadap dia.
            Namun sampai bila dia harus melarikan diri? Sedangan sudah terang-terang gadis itu mengatakan kepadanya bahawa dia tidak akan berputus asa walaupun dia tahu yang Tristan sudah pun mempunyai tunang. Hai… Budak zaman sekarang. Keluh Tristan.

“OLGA!” laung Luth dari bawah. Max memaut bahunya.
Luth
            “Tak apa, saya pergi panggil dia,” Max terus memanjat tangga menuju ke bilik Olga. Pintu adiknya diketuk. Bila tidak mendapat balasan, dia terus memulas tombol pintu. Kelihatan adiknya sedang berbaring meniarap diatas katil. Kedua-dua telinga disumbatkan dengan earphone. Max menggeleng kepala. Patutlah tak dengar orang jerit tadi.
            “Olga!” panggil Max.
            Olga terus berpaling seraya membuka earphone itu dari telinganya. Dia segera turun dari katil.
            “Mam’am!” kata Max bertutur bahasa kanak-kanak yang bermaksud makan. Olga tersenyum lalu segera keluar dari bilik.
            “Dah keluar urat dawai abang Luth panggil Olga tadi, lain kali kalau pasang mp3 volume tu jangan full. Kalau terjadi apa-apa dekat bawah, Olga tak dengar nanti,” nasihat Max.
            Olga mengangguk. “Sorry, lain kali tak buat lagi,” pinta Olga sambil memegang telinga kiri.
            “Surat apa tu?” soal Max sebaik melihat sepucul surat terlipat ditangannya.
            “Oh, dekat meja nanti Olga beritahu. Jom, Olga lapar!” dia terus memaut tangan Max dan berlari menuju ke meja makan.
            “Abang Ren mana?” soal Olga sesampai saja dia dimeja. Yang kelihatan cuma Noah dan Luth.
            “Dia masih ada kes yang dia perlu selesaikan. Mungkin tengah malam baru balik,” jawab Luth.
            “Kita makan dululah, kalau nak tunggu abang. Sampai berakar punggung ni pun tak pulang lagi,” ujar Noah pula.
            Max dan Olga melabuhkan punggung.
            “Abang,” panggil Olga. Semua mata serentak mendarat diwajahnya.
            “Abang siapa?” soal Max.
            “Semualah. Olga nak cakap sesuatu,”
            Max, Luth dan Noah saling berpandangan.
            “Minggu depan, kelas kami ada kem 3 hari. Makan, minum dan tempat tinggal semua ditanggung oleh cikgu Tristan,”
            “Dekat mana dan untuk apa kem tu?” soal Luth.
            “Latihan intensif subjek matematik dan kimia. Nah, semua maklumat ada dalam kertas ni. Disebabkan abang Ren takda abang Luthlah yang tanda tangan,” ujar Olga. Kertas itu diserahakan kepada Luth. Luth terus membaca isi kandungan kertas itu. Kertas itu dibaca bergilir-gilir dengan Max dan Noah.
            “Semua pelajar dalam kelas ikut kem ni?”
            Olga mengangguk.
            “Abang tak boleh sign la Olga, kita tunggu abang Ren ya?”
            “Alah, abang sign la,” rayu Olga.
            “Perlukah tiga hari? Lama tu,” kata Noah pula.
            “Tiga hari mana ada lama, abang Noah,”
Noah
            Noah terus menggeleng. “Tak boleh. Abang tak benarkan Olga ikut kem ni. Tempatnya pun abang tak tahu, macam mana kalau ada haiwan buas dekat-dekat tempat tu. Olga susah, kami lagi susah hati,” ujar Noah risau.
            “Takkanlah cikgu Tristan tu cari tempat yang mengancam nyawa pelajar-pelajar dia. Aku pasti tempat ni selamat,” kata Max pula.
            “hah, abang Luth sign ya?”
            “Olga, tak salahkan tunggu sampai abang Ren balik. Lagipun bukan malam ni juga borang ni peru dihantar, kan?”
            Olga terdiam. Entah kenapa, hatinya merasa tidak sedap seperti dia tahu abang Karen tidak mahu menandatangani borang itu.
            “Okey, Olga? Sekarang kita makan,ya?” kata Luth pula.
            Olga mengangguk lemah.

*****
            “Abang tak setuju,” borang itu diletakkan semula atas meja. Mendengar kata-kata Karen seperti batu yang menghempas bahu Olga. Olga memandang Luth dan abangnya yang lain. Nampaknya firasatnya memang 100% betul.
            “Tapi kenapa? Abang Luth dan yang lain dah setuju. Kenapa abang Ren tak setuju pula?” Olga seakan marah. Merah padam wajahnya menahan sebak.
            “Abang tak setuju sebab kem ni lama, dan tempat tu abang tak tahu. Dan lagi Olga ada konflik dalam dengan cikgu Tristan. Abang tak boleh biarkan perasaan Olga tu berlanjutan,”
            Olga sudah gigit bibir. “Abang takda hak nak atur-atur perasaan Olga. Lagipun Olga nak ikut sebab nak belajar. Bukan sebab cikgu saja,”
            “Tengok, Olga sendiri yang cakap. Olga nak dekat dengan cikgu, kan?”
            Air mata Olga sudah menitis. Olga memandang Luth. Seakan meminta bantuan.
            “Ren, setuju sajalah. Lagipun semua pelajar ikut serta. PPS pun ikut juga, jadi keadaan pasti akan terkawal nanti.” Luth seakan cuba meyakinkan Karen.
            “Yalah abang, Emely pun ikut sama. Takkan abang tak percaya dengan Olga?” giliran Max pula bersuara.
            “Saya tadi pun tak setuju juga, tapi saya percayakan Olga. Olga budak baik,” sokong Noah pula sambil memegang kepala Olga.
Karen
            Karen mendengus. “Abang kata tak boleh, tak bolehlah. Banyak lagi cara lain nak belajar, kalau nak abang boleh cari cikgu tutor untuk Olga nanti, okey?” Karen memujuk Olga.
            Bibir bawah Olga sudah bergetar, menahan air matanya dari jatuh. Tidak semena-mena, Olga terus berlari keluar. Kecewa sangat dengan keputusan abangnya. Dia tahu, tiada apa lagi yang dia boleh lakukan bila Karen sudah membuat keputusan. Walau berapa kali dia cuba diyakinkan, keputusannya tidak akan berganjak.
            “Olga!” panggil Max namun panggilannya tidak diendahkan.
            You are too much,” kata Luth seraya keluar dari bilik Karen. Max dan Noah sekadar memandang Karen, lantas mereka pun beredar meninggalkan Karen dalam dilemma.
            Karen mengeluh kecil. Borang itu dibaca sekali lagi. Kemudian dia melipat semula borang tersebut dan menyimpannya didalam laci.
            
******************************* 
jemput baca, kalau sudi bagilah komen sikit sbg cenderahati utk saya, kan? :)
           

Total Pageviews

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hak Cipta Mutlak @ OkiE a.k.a WitcH 2011

Perhatian! Jalan cerita atau watak-watak didalam Enovel ini hanyalah rekaan semata-mata dan tidak ada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal. Saya harap, pembaca-pembaca blog ini dapat menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Terima Kasih <3

Adalah dinyatakan bahawa semua yang ada dalam blog
SoulMate http://bluevioletsky.blogspot.com adalah hak milik Okie a.k.a WitcH.Ia sama sekali tidak dibenarkan untuk digunapakai oleh sesiapa.Apa-apa tindakkan yang melibatkan peng'copy'an ataupun mautturun haruslah mempunyai kebenaran daripada penulis blog ini.