Followers

Quick Survey

Hello reader2 sekalian,
sini saya nak buat sikit survey, nanti saya sediakan poll untuk genre mana yang korang nak saya tulis dan saya upload dalam blog. Saya taknaklah blog ni senyap ja :)
Please take your time sebab saya pun akan ambil masa saya juga untuk tulis apa yang korang nak. Enjoy voting :)

24 March, 2012

27th Proposal : Love And Marriage Are Two Different Things


27th Proposal : Love And Marriage Are Two Different Things

            “KAU gila?” Cinta terus menolak kedua-dua tangan Ian dan segera menjarakkan dirinya daipada lelaki itu.
            Ian memandang kearah Cinta seperti seekor ular yang bila-bila saja dia boleh membelit tubuh Cinta. Ian tergelak lalu memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam poket. Belakang disandarkan ke badan kereta.
            “1 juta… kau boleh bayar dalam masa satu minggu?” soal Ian. Terselit nada mengugut.
            Cinta diam. Memang dia tidak dapat membayarnya. 100 ribu yang dia berjaya kumpulkan itu pun disebabkan Lialina mencapurkan duitnya. Kalau tidak, mana mungkin dia boleh mendapatkan 100 ribu dalam satu minggu.
            “Memang aku tak boleh bayar, tapi aku akan cuba untuk kumpul duit. Cuma kau perlu bagi aku masa lebih, satu minggu mana ada cukup untuk bayar duit kau balik,”
            Ian tersenyum sinis. “Apa kata kalau, kau jadi saja isteri aku dan kau tak perlu bayar semuanya. Simple?” Ian seakan sedang bermain dengan psikologi Cinta.
            Cadangan Ian benar-benar tidak masuk diakal Cinta. Perkahwinan bukan boleh dianggap main-main. Apatah lagi, jika ibunya tahu dia berkahwin disebabkan atas dasar duit. Mati dibelasah ibunya sendiri.
            “Aku taknak. Cadangkan kau ni bodoh! Tak masuk akal!” tempelak Cinta.
            Ian mengangguk-angguk. “Okey, kalau begitu geran tanah ni akan jadi milik aku. Anggap saja 1 juta tu untuk beli geran tanah ni.” Ian membawa keluar envelop kuning dari keretanya.
            Saat melihat geran tanah ada ditangan Ian, Cinta seakan hilang nafas. Dia pantas memandang Ian dengan renungan tajam.
            “Kau tak boleh buat begini!” marah Cinta. Naik turun dadanya melayan kerenah Ian. Kalau selama ini dia bersabar melayan Ian, sekarang kesabarannya sudah melebihi batas. Ian sudah benar-benar melampau!
            “Oya? Sedangan keluarkan duit 1 juta untuk bayar hutang orang lain aku boleh, apalagi ambil geran tanah kau ni. Kalau kau taknak kahwin dengan aku, aku akan pastikan yang kau takkan nampak lagi tanah kamu ni,” keras suara Ian. Nampaknya dia benar-benar bertekad menjadikan Cinta sebagai isterinya. Maafkan aku, Cinta. Kalau aku tak buat begini… kau akan jadi milik orang lain. Kau hanya akan jadi milik aku seorang saja!
            Cinta menahan air matanya daripada jatuh. Lelaki itu sudah nampak pelbagai sisi darinya, dia tidak akan tunduk begitu saja.
            “Kau tahu Ian, kalau nak dapatkan geran tanah ni perlu ada tandatangan dari pihak bank dan pemiliknya. Kau tak boleh ambil geran ni tanpa prosedurnya,” Cinta sudah tersenyum lebar. Meningatkan dia akan memenangi Ian dengan cara itu.
            “Nampaknya, kau belum kenal aku lagi Cinta. Sekali aku cakap aku nak, aku takkan lepaskan sehinggalah ia menjadi milik aku,” kata Ian. Keras dan tegas.
            Senyuman dibibir Cinta serta-merta mati. “Kenapa kau nak sangat geran tu, huh? Tak berguna pun dengan kau,”
            “Ada… dengan geran tanah ni, aku boleh memiliki kau. Dengan cara ni saja, kau akan jadi milik aku sepenuhnya!”
            Cinta tergamam. Ian sudah gila, betul-betul gila! Dia sanggup ugut aku semata-mata nak memiliki aku? Apa yang ada pada aku pun aku tak tahu!
            “Tolong jangan bergurau, Ian. Kau tahu, kita tidak boleh berkahwin,”
            “Kau rasa aku sedang bergurau, kah? Dan lagi, kenapa kita tidak boleh berkahwin, kita manusia, kau perempuan aku lelaki. Apa yang salah?” kata Ian pula seakan tidak faham apa yang cuba Cinta sampaikan kepadanya.
            Cinta mengeluh berat. Lelaki inilah…
            “Ian, cuba berfikir dengan waras sikit. Apa yang kau dapat kalau aku jadi isteri kau? Ingat, status kita berbeza. Kau hanya akan memalukan diri kau kalau aku jadi isteri kau.” Cinta cuba memujuk Ian dengan cara halus pula. Jika cara itu pun tidak berkesan, tidak tahulah.
            “Aku tak kisah semua tu. Aku cuma nak kau jadi milik aku, selepas aku tak perlukan kau lagi, aku akan lepaskan kau,” ujar Ian.
            Cinta tergamam. Mendengar kata-kata Ian tadi seperti ada sesuatu yang mencucuk jantungnya. Berkali-kali. Sakit memang sakit, tapi Cinta tidak tahu kenapa dia harus berasa seperti itu.
            “Aku minta maaf, Ian. Aku tak cintakan kau jadi kita tidak boleh berkahwin. Buat sementara waktu ni, kau simpan dulu geran tanah tu. Kalau aku dah habis bayar duit kau, aku akan ambil balik,” kata Cinta. Lembut saja suaranya. Mungkin sudah tidak berdaya untuk melawan Ian.
            Ian ketap bibir. Dia terus melangkah menghampiri dan memaut kuat lengan Cinta. Gadis itu mengerang kesakitan.
            Come on, Cinta… antara dua, mana kau pilih. Harga diri kau atau keluarga kau? Fikir baik-baik!” kata Ian. Dia terus melepaskan tangan Cinta dan masuk ke dalam kereta. Kereta dipacu laju keluar dari perkarangan pangsapuri Cinta.
            Terkial-kial Cinta mengejar kereta Ian tapi tidak berguna, kereta Ian sudah lesap dari pandangan matanya. Cinta mengeluh kecil lantas terduduk diatas aspal. Cinta meraup mukanya. Kenapa semua bertukar begini? Ya Tuhan… tolong aku!

            “HMM…” keluh Cinta.
            Lialina yang terdengar keluhan Cinta sewaktu kawannya itu masuk dapur, terus dipandangnya. Dahinya berkerut. Melihat wajah cemburut Cinta pagi-pagi itu memaksa dia untuk bertanya.
            “Kau ada masalah lagi?”
            Cinta memandang Lialina. “Lia, aku nak tanya kau sikit, boleh?”
            Lialina terus melabuhkan punggung. “Apa dia?” soalnya ingin tahu.
            “Kau dengan Carl akan berkahwin tak lama lagi, kan?”
            “Ya, dalam tiga bulan ni. Kenapa?”
            “Emm… kau cintakan dia sebab tu kau kahwin dengan dia, bukan?”
            Lialina mengangguk. Dia mula pelik dengan sikap dan soalan Cinta. Seperti ada sesuatu yang disembunyikan daripadanya.
            “Okey, Cin. Apa masalah kau sebenarnya? Kau tak pernah tanya aku soalan-soalan begini,”
            Cinta tergagap-gagap.
            “Tak adalah. Aku tanya sebab… kalau kau berkahwin, takda la kawan aku sini…” Ya Tuhan… jawapan apa ni Cinta?
            “Cin, tak semesinya kita cintakan orang tu kita perlu kahwin dengan dia. Kita berkahwin dengan dia sebab kita perlukan dia disisi kita, hidup bersama-sama dan mencipta satu keluarga yang bahagia. Macam aku, aku tak tahu apa yang akan terjadi pada aku kalau Carl takda. Aku nak jaga dia seperti mana dia menjaga aku selama ni,” jelas Lialina panjang lebar.
            “Tapi kalau berkahwin bukan berlandaskan cinta, macam mana?”
            Lialina tergelak kecil. “Mana ada orang berkahwin bukan atas dasar cinta, semua tu hanya wujud dalam drama-drama sajalah, Cin. Tapi Cin, ada juga yang hidup bahagia walaupun kahwin tanpa cinta. Macam ibu bapa aku,” Lialina memberi contoh.
            “Tapi macam mana kalau cinta itu tidak akan wujud, kau nak buat macam mana?”
            “Bagi aku, cinta itu sesuatu yang dicipta, jika seseorang itu tidak mencuba maka cinta tidak akan wujud dalam diri seseorang. Terima diri sendiri jika nak menyayangi seseorang. Ibu bapa aku dulu pun begitu, kau tahukan latar belakang keluarga aku. Tapi diorang survive dalam perkahwinan diorang tu sebab diorang terima diri masing-masing. Tiada apa yang kita tak boleh buat kalau kita cuba sedaya-upaya,”
            Cinta bungkam. Wajah ceria temannya itu dipandang sepi. Bagaimana jika orang itu tidak layak untuk mendapatkan cintanya?

*****

            “PRANG!” seorang pelanggan melemparkan sudu kecilnya ke piring sehingga menarik perhatian pelanggan yang lain, begitu juga dengan Lialina. Lialina bergegas menuju ke meja tersebut.
            “Encik, ada apa ni?”
            “Beb, awak kata café ni paling baik dibandar ni, tapi kenapa rasa kek ni pelik? Nak muntah pun ada juga,” pelanggan lelaki itu meluahkan rasa tidak puas hatinya.
            “Maafkan saya, boleh saya berjumpa dengan baker ni?” soal pelanggan perempuan itu pula.
            Lialina pantas mengangguk dan memanggil Cinta.
            “Saya pelanggan tetap di café ni, hampir setiap pagi saya bersarapan disini. Tapi kenapa cake ini tidak sesedap hari-hari yang lalu. Lain rasanya,” giliran gadis itu pula mengeluarkan pendapatnya.
            “Maafkan saya,” pinta Cinta lalu mencubit kek itu lalu memasukkan ke mulutnya. Berkerut-kerut wajahnya merasa krim coklat itu.
            “Maaf, nanti saya tukar balik. Maafkan saya,” Cinta tunduk berkali-kali, mengakui kesalahannya. Bagaimana dia boleh melakukan kesilapan kecil itu? Dia sudah bukan dirinya sekarang.
            “Tak perlulah. Lagipun kami sudah lambat. Ini bilnya,” pelanggan lelaki itu terus  meletakkan jumlah bil yang perlu dibayarnya lalu membawa teman wanitanya keluar dari café itu.
            Cinta mengeluh kecil lalu memandang Lialina yang sedang berdiri disisinya. Lialina hanya mengangguk sambil mengosok belakang Cinta.

            “KENAPA NI, kau ada masalah eh?” soal Lialina sebaik saja mereka berada dibelakang café.
            “Maafkan aku, Lia. Mungkin kita akan kehilangan banyak pelanggan gara-gara kesilapan kecil ni,” pinta Cinta. Dia betul-betul berasa bersalah atas apa yang sudah berlaku. Dia tidak pernah menunjukkan imej buruk kepada café itu dan hari ini, ia sudah pun terjadi.
            “Tak apa, Cin. Aku tak kisah pasal tu. Sekarang ni, aku nak tahu kau ada masalah?” soal Lialina sekali lagi.
            Cinta berganjak dari tempatnya dan melangkah beberapa tapak ke hadapan lalu menolel kearah Lialina.
            “Ian ajak aku kahwin,” luah Cinta.
            Hampir terkeluar biji mata Lialina mendengar penyataan Cinta itu. Tiada angin, tiada rebut tiba-tiba ajak kahwin? Biar betul!
            “Apa? Macam mana dia boleh ajak kau kahwin?”
            “Panjang ceritanya,” ujar Cinta lalu menarik tangan Lialina agar melabuhkan punggung dibangku itu. Cinta mengambil nafas banyak-banyak sebelum memulakan ceritanya.
            Lialina sudah menggelengkan kepala. Mendengar cerita Cinta tadi sedikit-sebanyak membuatkan dia membenci Ian, tapi dia juga yang berpakat dengan Carl ingin menyatuhkan Cinta dengan Ian. Dia sudah tidak boleh buat apa-apa lagi.
            “Jadi kau nak buat apa sekarang? Kau setuju nak kahwin dengan dia?”
            Pantas Cinta memandang Lialina. “Kau gila? Naya aku kahwin dengan lelaki macam dia tu?” kata Cinta. Tiada rancangan langsung hendak berkahwin dengan Ian. Dia tahu sangat bagaimana nasibnya jika dia bersetuju.
            “Tapi Cin, macam mana dengan geran tanah tu?”
            Soalan Lialina seakan mengejutkan Cinta dari mimpi. Serta-merta otak berputar mencari penyelesaian.
            “Tapi, kenapa mesti kahwin? Dah takda benda lain nak buat untuk seksa hidup aku?” bentak Cinta tiba-tiba.
            “Janganlah marah aku pula.” Lialina seakan terkejut dengan tingkah Cinta tadi.
            “Aku bukan marah kau lah, aku bengang dengan Ian,” rengus Cinta.
            “So?”
            “So apa pula. Mestilah aku perlu jumpa dia, tolak permainan gila dia tu. Ingat aku nak kahwin dengan dia demi satu juta? palis-palis!” Cinta memeluk tubuh. Nak membayangkan perkahwinan itu pun dia sudah takut apalagi berkahwin betul-betul.
            Lialina tersenyum. “Jadi kalau kau cintakan dia, kau sanggup kahwin dengan dia?” soalnya pula.
            As if!” jawab Cinta. Kalaulah dia boleh jatuh cinta lagi.

*****

            RATNA bergegas turun dari tangga selepas saja membaca mesej Zared yang mengatakan dia sudah pun berada dihadapan rumah mereka. Senyuman dibibir Ratna lebar sepanjang dia melangkah ke pintu utama.
            Ratna berhenti di anak tangga terakhir sebaik saja ternampak Zared yang sedang duduk diruang tamu. Ratna membetulkan pernafasannya sebelum menghampiri lelaki itu.
            Zared kelihatan tampan dengan pakaian casual dengan baju berwarna biru lembut, lengan panjang serta leher baju separas dengan dagu. Seluar jeansnya berwarna putih panjang mencecah lantai.  Makin jatuh cinta Ratna dibuatnya.
            “Ayie dah makan?” soal Ratna sambil duduk dikerusi hadapan Zared.
            “Dah. Nina ni dah sediakah nak keluar?” soal Zared pula. Memikirkan yang mereka akan keluar berjalan-jalan. Zared sengaja mengambil cuti untuk diluangkan bersama Ratna.
            Wajah Ratna kelihatan serba-salah. “Ayie, kalau kita cancel temu janji kita, boleh?”
            “Kenapa nak cancel?” Dahi Zared berkerut.
            “Papa ajak Ayie main golf,”
            Zared mengangguk-angguk. “Ohh… boleh. Kita nak jalan sekarang?” kata Zared tanpa mempunyai perasaan keberatan pun.
            Ratna tersenyum lebar. “Eya, papa dan mama dah tunggu dekat pusat golf,” lega hatinya bila Zared bersetuju, takut juga dia bila Zared marah.
            “Jomlah, kita berangkat sekarang,” Zared sudah bangkit.
            Tiba-tiba Ratna menghampiri Zared dan memaut tangan lelaki itu.
            “Ayie tak marah Nina cancel temu janji tu?”
            Zared tersenyum lantas mengosok kepala Ratna. “Nak marah apanya, kita kan keluar dengan keluarga Nina. Apa salahnya sekali-sekala, kan?”
            “Terima kasih Ayie,”
            “Kasih Nina diterima,” Zared merendahkan tubuhnya lalu membisikkan ayat itu dicuping telinga Ratna membuatkan wajah gadis itu tersipu menahan gelora dihati.
            “Ayie ni, jomlah!” Ratna sengaja menutup rasa malunya.
            Zared hanya ketawa kecil. Mereka pun seiringan keluar dari banglo itu.
            Dalam dua puluh minit saja, Zared dan Ratna sudah pun tiba di hadapan Kudat Golf & Marina Resort. Zared keluar dari kereta lalu membukaan pintu untuk Ratna. Zared menyambut tangan Ratna untuk keluar dari kereta.
            Ratna terpegun melihat bangunan dihadapannya itu. Lebih cantik jika dilihat dengan mata sendiri, selama dia berada di Australia dia hanya memasuki internet dan melihat hanya dalam gambar.
            Shall we?” kata Zared mengejutkan Ratna.
            Ratna tersenyum lalu melangkah masuk ke dalam resort itu.


            “BOS, dia sudah sampai,” kata Ruby sambil membuka pintu pejabat Ian.
            Ian mengangkat wajah lalu menutup fail yang ada ditangannya. Fail tersebut diletak ke tepi lalu menyuruh Ruby untuk membawa tetamunya masuk ke dalam.
            “Aku tak tahu kau datang begini cepat,” ujar Ian sebaik saja ternampak Cinta melangkah masuk. Ruby pun keluar lalu menutup rapat pintu pejabat Ian.
            Cinta menjegilkan mata lalu menghampiri meja Ian. Dia melabuh punggung sebelum mendapat pelawaan daripada lelaki itu. Biar lelaki itu nampak sisinya yang tidak beradab.
            Ian hanya tersenyum nipis. “So?” soalnya.
            “Aku dah fikir baik-baik semalam…”
            Ian memandang Cinta dengan penuh debaran. Tertunggu-tunggu ayat yang keluar dari bibir wanita itu.
            “Dan aku tak setuju,”
            Ian terus bersandar. Berbunyi kerusi empuk itu dek berlaga dengan belakang Ian.
            “Jadi, kau sanggup lepaskkan geran tu?”
            “Aku tak cakap aku akan lepaskan geran tu. Aku akan bayar duit tu secara ansuran, dan ini adalah pendahuluannya,” kata Cinta lantas meletakkan beg yang disandangnya ke atas meja. Zip segera dibuka besar lalu mengeluarkan berbuku-buku duit ringgit Malaysia di meja Ian.
            Terlopong mulut Ian melihat segunung wang dihadapannya.
            “100 ribu!” ujar Cinta.
            Ian memandang wanita dihadapannya. “Kau cabar aku, Cinta?”
            “Tak, aku cuma lakukan benda yang betul saja. Pasal geran tanah tu, aku takkan ambil sehinggalah aku lunaskan hutang aku pada kau,”
            Ian tergelak kuat. “Kau yakin ini adalah jalan yang terbaik?” soalnya seakan cuba mengelirukan fikiran Cinta.
            Cinta gigit bibir. Jadi mengahwini kau tu jalan yang terbaik? Getusnya dalam hati.
            “Okey, kalau itu keputusan kau. Aku terima, tapi aku tak janji aku boleh tunaikan permintaan kau ni,”
            Dahi Cinta berkerut. “Apa maksud kau?” dia mula resah mendengar kata-kata Ian tadi. Takkan dia ada agenda lain lagi? Serius, akal dia untuk seksa aku memang takkan pernah putus!
            “Aku tak maksudkan apa-apa,” jawab Ian bersahaja. Dia pun menekan intercom lalu menyuruh Ruby masuk. Ruby masuk ke dalam tidak sampai dua saat. Ian terus mengarahkan gadis itu untuk menyusun semula duit yang ada diatas meja.
            “Aku akan datang lagi,” kata Cinta lantas terus beredar.
            “Bos, saya lupa nak bagitau. Puan Massari nak datang, dia sudah ada dilobi sekarang. Dia nak jumpa dengan bos,” lapor Ruby.
            Berubah riak wajah Ian mendengar laporan Ruby itu.
            “Kenapa tak bagitau awal-awal?” soal Ian, suara naik satu volume.
            “Sebab tuan nampak sibuk tadi,” tergagap-gagap Ruby membalas soalan Ian.
            “Tak apalah. Cepat kemas duit ni, dan apa yang kau nampak jangan bagitau dia apa-apa. Dan cakap dengan dia, aku tiada,” pesan Ian lantas terus berlari keluar dari pejabatnya.
            Ian mempercepatkan langkahnya menuju ke lift, sebaik saja ternampak Cinta yang sedang menunggu pintu lif terbuka, dia terus berlari. Tidak semena-mena, Ian terus menarik Cinta masuk ke pintu kecemasan.
            “Apa ni?” marah Cinta.
            “Shh!” balas Ian pula lalu menekup mulut Cinta dengan tangannya.
Cinta sudah menapis-napis tangan Ian, tapi lelaki itu seakan hilang deria sentuhan.
Ian membiarkan Cinta memukulnya, sambil itu dia mengintai disebalik pintu. Kelihatan lif yang tepat Cinta berdiri tadi terbuka. Puan Massari keluar dari lif tersebut. Ian mengeluh lega. Kalau dia lambat sikit saja, ibunya pasti sudah bertembung dengan Cinta.
Beberapa saat kemudian, Ian pun meleraikan tangannya. Cinta terus berundur dan mengesat-ngesat bibirnya dengan belakang tapak tangan.
“Kau kenapa?” tempelak Cinta.
“Takda apa. Kau boleh pergi,” kata Ian sambil membuka pintu kecemasan itu.
Teragak-agak Cinta membuka langkah, takut lelaki itu tiba-tiba berbuat sesuatu lagi. Cinta bergegas menekan butang buka pada tepi lift, buka saja lift itu dia terus melompat masuk. Sempat matanya bertembung dengan pandangan Ian.
Entah kenapa, dia merasakan ada sesuatu pada renungan lelaki itu. Tapi dia tidak dapat mentafsirnya. Kepala Cinta tergerak ke kiri dengan sendirinya apabila pintu lift itu perlahan-lahan tertutup. Wajah Ian beransur hilang dari pandangannya.
           
27th Proposal : Love And Marriage Are Two Different Things

            “KAU gila?” Cinta terus menolak kedua-dua tangan Ian dan segera menjarakkan dirinya daipada lelaki itu.
            Ian memandang kearah Cinta seperti seekor ular yang bila-bila saja dia boleh membelit tubuh Cinta. Ian tergelak lalu memasukkan kedua-dua tangannya ke dalam poket. Belakang disandarkan ke badan kereta.
            “1 juta… kau boleh bayar dalam masa satu minggu?” soal Ian. Terselit nada mengugut.
            Cinta diam. Memang dia tidak dapat membayarnya. 100 ribu yang dia berjaya kumpulkan itu pun disebabkan Lialina mencapurkan duitnya. Kalau tidak, mana mungkin dia boleh mendapatkan 100 ribu dalam satu minggu.
            “Memang aku tak boleh bayar, tapi aku akan cuba untuk kumpul duit. Cuma kau perlu bagi aku masa lebih, satu minggu mana ada cukup untuk bayar duit kau balik,”
            Ian tersenyum sinis. “Apa kata kalau, kau jadi saja isteri aku dan kau tak perlu bayar semuanya. Simple?” Ian seakan sedang bermain dengan psikologi Cinta.
            Cadangan Ian benar-benar tidak masuk diakal Cinta. Perkahwinan bukan boleh dianggap main-main. Apatah lagi, jika ibunya tahu dia berkahwin disebabkan atas dasar duit. Mati dibelasah ibunya sendiri.
            “Aku taknak. Cadangkan kau ni bodoh! Tak masuk akal!” tempelak Cinta.
            Ian mengangguk-angguk. “Okey, kalau begitu geran tanah ni akan jadi milik aku. Anggap saja 1 juta tu untuk beli geran tanah ni.” Ian membawa keluar envelop kuning dari keretanya.
            Saat melihat geran tanah ada ditangan Ian, Cinta seakan hilang nafas. Dia pantas memandang Ian dengan renungan tajam.
            “Kau tak boleh buat begini!” marah Cinta. Naik turun dadanya melayan kerenah Ian. Kalau selama ini dia bersabar melayan Ian, sekarang kesabarannya sudah melebihi batas. Ian sudah benar-benar melampau!
            “Oya? Sedangan keluarkan duit 1 juta untuk bayar hutang orang lain aku boleh, apalagi ambil geran tanah kau ni. Kalau kau taknak kahwin dengan aku, aku akan pastikan yang kau takkan nampak lagi tanah kamu ni,” keras suara Ian. Nampaknya dia benar-benar bertekad menjadikan Cinta sebagai isterinya. Maafkan aku, Cinta. Kalau aku tak buat begini… kau akan jadi milik orang lain. Kau hanya akan jadi milik aku seorang saja!
            Cinta menahan air matanya daripada jatuh. Lelaki itu sudah nampak pelbagai sisi darinya, dia tidak akan tunduk begitu saja.
            “Kau tahu Ian, kalau nak dapatkan geran tanah ni perlu ada tandatangan dari pihak bank dan pemiliknya. Kau tak boleh ambil geran ni tanpa prosedurnya,” Cinta sudah tersenyum lebar. Meningatkan dia akan memenangi Ian dengan cara itu.
            “Nampaknya, kau belum kenal aku lagi Cinta. Sekali aku cakap aku nak, aku takkan lepaskan sehinggalah ia menjadi milik aku,” kata Ian. Keras dan tegas.
            Senyuman dibibir Cinta serta-merta mati. “Kenapa kau nak sangat geran tu, huh? Tak berguna pun dengan kau,”
            “Ada… dengan geran tanah ni, aku boleh memiliki kau. Dengan cara ni saja, kau akan jadi milik aku sepenuhnya!”
            Cinta tergamam. Ian sudah gila, betul-betul gila! Dia sanggup ugut aku semata-mata nak memiliki aku? Apa yang ada pada aku pun aku tak tahu!
            “Tolong jangan bergurau, Ian. Kau tahu, kita tidak boleh berkahwin,”
            “Kau rasa aku sedang bergurau, kah? Dan lagi, kenapa kita tidak boleh berkahwin, kita manusia, kau perempuan aku lelaki. Apa yang salah?” kata Ian pula seakan tidak faham apa yang cuba Cinta sampaikan kepadanya.
            Cinta mengeluh berat. Lelaki inilah…
            “Ian, cuba berfikir dengan waras sikit. Apa yang kau dapat kalau aku jadi isteri kau? Ingat, status kita berbeza. Kau hanya akan memalukan diri kau kalau aku jadi isteri kau.” Cinta cuba memujuk Ian dengan cara halus pula. Jika cara itu pun tidak berkesan, tidak tahulah.
            “Aku tak kisah semua tu. Aku cuma nak kau jadi milik aku, selepas aku tak perlukan kau lagi, aku akan lepaskan kau,” ujar Ian.
            Cinta tergamam. Mendengar kata-kata Ian tadi seperti ada sesuatu yang mencucuk jantungnya. Berkali-kali. Sakit memang sakit, tapi Cinta tidak tahu kenapa dia harus berasa seperti itu.
            “Aku minta maaf, Ian. Aku tak cintakan kau jadi kita tidak boleh berkahwin. Buat sementara waktu ni, kau simpan dulu geran tanah tu. Kalau aku dah habis bayar duit kau, aku akan ambil balik,” kata Cinta. Lembut saja suaranya. Mungkin sudah tidak berdaya untuk melawan Ian.
            Ian ketap bibir. Dia terus melangkah menghampiri dan memaut kuat lengan Cinta. Gadis itu mengerang kesakitan.
            Come on, Cinta… antara dua, mana kau pilih. Harga diri kau atau keluarga kau? Fikir baik-baik!” kata Ian. Dia terus melepaskan tangan Cinta dan masuk ke dalam kereta. Kereta dipacu laju keluar dari perkarangan pangsapuri Cinta.
            Terkial-kial Cinta mengejar kereta Ian tapi tidak berguna, kereta Ian sudah lesap dari pandangan matanya. Cinta mengeluh kecil lantas terduduk diatas aspal. Cinta meraup mukanya. Kenapa semua bertukar begini? Ya Tuhan… tolong aku!

            “HMM…” keluh Cinta.
            Lialina yang terdengar keluhan Cinta sewaktu kawannya itu masuk dapur, terus dipandangnya. Dahinya berkerut. Melihat wajah cemburut Cinta pagi-pagi itu memaksa dia untuk bertanya.
            “Kau ada masalah lagi?”
            Cinta memandang Lialina. “Lia, aku nak tanya kau sikit, boleh?”
            Lialina terus melabuhkan punggung. “Apa dia?” soalnya ingin tahu.
            “Kau dengan Carl akan berkahwin tak lama lagi, kan?”
            “Ya, dalam tiga bulan ni. Kenapa?”
            “Emm… kau cintakan dia sebab tu kau kahwin dengan dia, bukan?”
            Lialina mengangguk. Dia mula pelik dengan sikap dan soalan Cinta. Seperti ada sesuatu yang disembunyikan daripadanya.
            “Okey, Cin. Apa masalah kau sebenarnya? Kau tak pernah tanya aku soalan-soalan begini,”
            Cinta tergagap-gagap.
            “Tak adalah. Aku tanya sebab… kalau kau berkahwin, takda la kawan aku sini…” Ya Tuhan… jawapan apa ni Cinta?
            “Cin, tak semesinya kita cintakan orang tu kita perlu kahwin dengan dia. Kita berkahwin dengan dia sebab kita perlukan dia disisi kita, hidup bersama-sama dan mencipta satu keluarga yang bahagia. Macam aku, aku tak tahu apa yang akan terjadi pada aku kalau Carl takda. Aku nak jaga dia seperti mana dia menjaga aku selama ni,” jelas Lialina panjang lebar.
            “Tapi kalau berkahwin bukan berlandaskan cinta, macam mana?”
            Lialina tergelak kecil. “Mana ada orang berkahwin bukan atas dasar cinta, semua tu hanya wujud dalam drama-drama sajalah, Cin. Tapi Cin, ada juga yang hidup bahagia walaupun kahwin tanpa cinta. Macam ibu bapa aku,” Lialina memberi contoh.
            “Tapi macam mana kalau cinta itu tidak akan wujud, kau nak buat macam mana?”
            “Bagi aku, cinta itu sesuatu yang dicipta, jika seseorang itu tidak mencuba maka cinta tidak akan wujud dalam diri seseorang. Terima diri sendiri jika nak menyayangi seseorang. Ibu bapa aku dulu pun begitu, kau tahukan latar belakang keluarga aku. Tapi diorang survive dalam perkahwinan diorang tu sebab diorang terima diri masing-masing. Tiada apa yang kita tak boleh buat kalau kita cuba sedaya-upaya,”
            Cinta bungkam. Wajah ceria temannya itu dipandang sepi. Bagaimana jika orang itu tidak layak untuk mendapatkan cintanya?

*****

            “PRANG!” seorang pelanggan melemparkan sudu kecilnya ke piring sehingga menarik perhatian pelanggan yang lain, begitu juga dengan Lialina. Lialina bergegas menuju ke meja tersebut.
            “Encik, ada apa ni?”
            “Beb, awak kata café ni paling baik dibandar ni, tapi kenapa rasa kek ni pelik? Nak muntah pun ada juga,” pelanggan lelaki itu meluahkan rasa tidak puas hatinya.
            “Maafkan saya, boleh saya berjumpa dengan baker ni?” soal pelanggan perempuan itu pula.
            Lialina pantas mengangguk dan memanggil Cinta.
            “Saya pelanggan tetap di café ni, hampir setiap pagi saya bersarapan disini. Tapi kenapa cake ini tidak sesedap hari-hari yang lalu. Lain rasanya,” giliran gadis itu pula mengeluarkan pendapatnya.
            “Maafkan saya,” pinta Cinta lalu mencubit kek itu lalu memasukkan ke mulutnya. Berkerut-kerut wajahnya merasa krim coklat itu.
            “Maaf, nanti saya tukar balik. Maafkan saya,” Cinta tunduk berkali-kali, mengakui kesalahannya. Bagaimana dia boleh melakukan kesilapan kecil itu? Dia sudah bukan dirinya sekarang.
            “Tak perlulah. Lagipun kami sudah lambat. Ini bilnya,” pelanggan lelaki itu terus  meletakkan jumlah bil yang perlu dibayarnya lalu membawa teman wanitanya keluar dari café itu.
            Cinta mengeluh kecil lalu memandang Lialina yang sedang berdiri disisinya. Lialina hanya mengangguk sambil mengosok belakang Cinta.

            “KENAPA NI, kau ada masalah eh?” soal Lialina sebaik saja mereka berada dibelakang café.
            “Maafkan aku, Lia. Mungkin kita akan kehilangan banyak pelanggan gara-gara kesilapan kecil ni,” pinta Cinta. Dia betul-betul berasa bersalah atas apa yang sudah berlaku. Dia tidak pernah menunjukkan imej buruk kepada café itu dan hari ini, ia sudah pun terjadi.
            “Tak apa, Cin. Aku tak kisah pasal tu. Sekarang ni, aku nak tahu kau ada masalah?” soal Lialina sekali lagi.
            Cinta berganjak dari tempatnya dan melangkah beberapa tapak ke hadapan lalu menolel kearah Lialina.
            “Ian ajak aku kahwin,” luah Cinta.
            Hampir terkeluar biji mata Lialina mendengar penyataan Cinta itu. Tiada angin, tiada rebut tiba-tiba ajak kahwin? Biar betul!
            “Apa? Macam mana dia boleh ajak kau kahwin?”
            “Panjang ceritanya,” ujar Cinta lalu menarik tangan Lialina agar melabuhkan punggung dibangku itu. Cinta mengambil nafas banyak-banyak sebelum memulakan ceritanya.
            Lialina sudah menggelengkan kepala. Mendengar cerita Cinta tadi sedikit-sebanyak membuatkan dia membenci Ian, tapi dia juga yang berpakat dengan Carl ingin menyatuhkan Cinta dengan Ian. Dia sudah tidak boleh buat apa-apa lagi.
            “Jadi kau nak buat apa sekarang? Kau setuju nak kahwin dengan dia?”
            Pantas Cinta memandang Lialina. “Kau gila? Naya aku kahwin dengan lelaki macam dia tu?” kata Cinta. Tiada rancangan langsung hendak berkahwin dengan Ian. Dia tahu sangat bagaimana nasibnya jika dia bersetuju.
            “Tapi Cin, macam mana dengan geran tanah tu?”
            Soalan Lialina seakan mengejutkan Cinta dari mimpi. Serta-merta otak berputar mencari penyelesaian.
            “Tapi, kenapa mesti kahwin? Dah takda benda lain nak buat untuk seksa hidup aku?” bentak Cinta tiba-tiba.
            “Janganlah marah aku pula.” Lialina seakan terkejut dengan tingkah Cinta tadi.
            “Aku bukan marah kau lah, aku bengang dengan Ian,” rengus Cinta.
            “So?”
            “So apa pula. Mestilah aku perlu jumpa dia, tolak permainan gila dia tu. Ingat aku nak kahwin dengan dia demi satu juta? palis-palis!” Cinta memeluk tubuh. Nak membayangkan perkahwinan itu pun dia sudah takut apalagi berkahwin betul-betul.
            Lialina tersenyum. “Jadi kalau kau cintakan dia, kau sanggup kahwin dengan dia?” soalnya pula.
            As if!” jawab Cinta. Kalaulah dia boleh jatuh cinta lagi.

*****

            RATNA bergegas turun dari tangga selepas saja membaca mesej Zared yang mengatakan dia sudah pun berada dihadapan rumah mereka. Senyuman dibibir Ratna lebar sepanjang dia melangkah ke pintu utama.
            Ratna berhenti di anak tangga terakhir sebaik saja ternampak Zared yang sedang duduk diruang tamu. Ratna membetulkan pernafasannya sebelum menghampiri lelaki itu.
            Zared kelihatan tampan dengan pakaian casual dengan baju berwarna biru lembut, lengan panjang serta leher baju separas dengan dagu. Seluar jeansnya berwarna putih panjang mencecah lantai.  Makin jatuh cinta Ratna dibuatnya.
            “Ayie dah makan?” soal Ratna sambil duduk dikerusi hadapan Zared.
            “Dah. Nina ni dah sediakah nak keluar?” soal Zared pula. Memikirkan yang mereka akan keluar berjalan-jalan. Zared sengaja mengambil cuti untuk diluangkan bersama Ratna.
            Wajah Ratna kelihatan serba-salah. “Ayie, kalau kita cancel temu janji kita, boleh?”
            “Kenapa nak cancel?” Dahi Zared berkerut.
            “Papa ajak Ayie main golf,”
            Zared mengangguk-angguk. “Ohh… boleh. Kita nak jalan sekarang?” kata Zared tanpa mempunyai perasaan keberatan pun.
            Ratna tersenyum lebar. “Eya, papa dan mama dah tunggu dekat pusat golf,” lega hatinya bila Zared bersetuju, takut juga dia bila Zared marah.
            “Jomlah, kita berangkat sekarang,” Zared sudah bangkit.
            Tiba-tiba Ratna menghampiri Zared dan memaut tangan lelaki itu.
            “Ayie tak marah Nina cancel temu janji tu?”
            Zared tersenyum lantas mengosok kepala Ratna. “Nak marah apanya, kita kan keluar dengan keluarga Nina. Apa salahnya sekali-sekala, kan?”
            “Terima kasih Ayie,”
            “Kasih Nina diterima,” Zared merendahkan tubuhnya lalu membisikkan ayat itu dicuping telinga Ratna membuatkan wajah gadis itu tersipu menahan gelora dihati.
            “Ayie ni, jomlah!” Ratna sengaja menutup rasa malunya.
            Zared hanya ketawa kecil. Mereka pun seiringan keluar dari banglo itu.
            Dalam dua puluh minit saja, Zared dan Ratna sudah pun tiba di hadapan Kudat Golf & Marina Resort. Zared keluar dari kereta lalu membukaan pintu untuk Ratna. Zared menyambut tangan Ratna untuk keluar dari kereta.
            Ratna terpegun melihat bangunan dihadapannya itu. Lebih cantik jika dilihat dengan mata sendiri, selama dia berada di Australia dia hanya memasuki internet dan melihat hanya dalam gambar.
            Shall we?” kata Zared mengejutkan Ratna.
            Ratna tersenyum lalu melangkah masuk ke dalam resort itu.


            “BOS, dia sudah sampai,” kata Ruby sambil membuka pintu pejabat Ian.
            Ian mengangkat wajah lalu menutup fail yang ada ditangannya. Fail tersebut diletak ke tepi lalu menyuruh Ruby untuk membawa tetamunya masuk ke dalam.
            “Aku tak tahu kau datang begini cepat,” ujar Ian sebaik saja ternampak Cinta melangkah masuk. Ruby pun keluar lalu menutup rapat pintu pejabat Ian.
            Cinta menjegilkan mata lalu menghampiri meja Ian. Dia melabuh punggung sebelum mendapat pelawaan daripada lelaki itu. Biar lelaki itu nampak sisinya yang tidak beradab.
            Ian hanya tersenyum nipis. “So?” soalnya.
            “Aku dah fikir baik-baik semalam…”
            Ian memandang Cinta dengan penuh debaran. Tertunggu-tunggu ayat yang keluar dari bibir wanita itu.
            “Dan aku tak setuju,”
            Ian terus bersandar. Berbunyi kerusi empuk itu dek berlaga dengan belakang Ian.
            “Jadi, kau sanggup lepaskkan geran tu?”
            “Aku tak cakap aku akan lepaskan geran tu. Aku akan bayar duit tu secara ansuran, dan ini adalah pendahuluannya,” kata Cinta lantas meletakkan beg yang disandangnya ke atas meja. Zip segera dibuka besar lalu mengeluarkan berbuku-buku duit ringgit Malaysia di meja Ian.
            Terlopong mulut Ian melihat segunung wang dihadapannya.
            “100 ribu!” ujar Cinta.
            Ian memandang wanita dihadapannya. “Kau cabar aku, Cinta?”
            “Tak, aku cuma lakukan benda yang betul saja. Pasal geran tanah tu, aku takkan ambil sehinggalah aku lunaskan hutang aku pada kau,”
            Ian tergelak kuat. “Kau yakin ini adalah jalan yang terbaik?” soalnya seakan cuba mengelirukan fikiran Cinta.
            Cinta gigit bibir. Jadi mengahwini kau tu jalan yang terbaik? Getusnya dalam hati.
            “Okey, kalau itu keputusan kau. Aku terima, tapi aku tak janji aku boleh tunaikan permintaan kau ni,”
            Dahi Cinta berkerut. “Apa maksud kau?” dia mula resah mendengar kata-kata Ian tadi. Takkan dia ada agenda lain lagi? Serius, akal dia untuk seksa aku memang takkan pernah putus!
            “Aku tak maksudkan apa-apa,” jawab Ian bersahaja. Dia pun menekan intercom lalu menyuruh Ruby masuk. Ruby masuk ke dalam tidak sampai dua saat. Ian terus mengarahkan gadis itu untuk menyusun semula duit yang ada diatas meja.
            “Aku akan datang lagi,” kata Cinta lantas terus beredar.
            “Bos, saya lupa nak bagitau. Puan Massari nak datang, dia sudah ada dilobi sekarang. Dia nak jumpa dengan bos,” lapor Ruby.
            Berubah riak wajah Ian mendengar laporan Ruby itu.
            “Kenapa tak bagitau awal-awal?” soal Ian, suara naik satu volume.
            “Sebab tuan nampak sibuk tadi,” tergagap-gagap Ruby membalas soalan Ian.
            “Tak apalah. Cepat kemas duit ni, dan apa yang kau nampak jangan bagitau dia apa-apa. Dan cakap dengan dia, aku tiada,” pesan Ian lantas terus berlari keluar dari pejabatnya.
            Ian mempercepatkan langkahnya menuju ke lift, sebaik saja ternampak Cinta yang sedang menunggu pintu lif terbuka, dia terus berlari. Tidak semena-mena, Ian terus menarik Cinta masuk ke pintu kecemasan.
            “Apa ni?” marah Cinta.
            “Shh!” balas Ian pula lalu menekup mulut Cinta dengan tangannya.
Cinta sudah menapis-napis tangan Ian, tapi lelaki itu seakan hilang deria sentuhan.
Ian membiarkan Cinta memukulnya, sambil itu dia mengintai disebalik pintu. Kelihatan lif yang tepat Cinta berdiri tadi terbuka. Puan Massari keluar dari lif tersebut. Ian mengeluh lega. Kalau dia lambat sikit saja, ibunya pasti sudah bertembung dengan Cinta.
Beberapa saat kemudian, Ian pun meleraikan tangannya. Cinta terus berundur dan mengesat-ngesat bibirnya dengan belakang tapak tangan.
“Kau kenapa?” tempelak Cinta.
“Takda apa. Kau boleh pergi,” kata Ian sambil membuka pintu kecemasan itu.
Teragak-agak Cinta membuka langkah, takut lelaki itu tiba-tiba berbuat sesuatu lagi. Cinta bergegas menekan butang buka pada tepi lift, buka saja lift itu dia terus melompat masuk. Sempat matanya bertembung dengan pandangan Ian.
Entah kenapa, dia merasakan ada sesuatu pada renungan lelaki itu. Tapi dia tidak dapat mentafsirnya. Kepala Cinta tergerak ke kiri dengan sendirinya apabila pintu lift itu perlahan-lahan tertutup. Wajah Ian beransur hilang dari pandangannya.
           

5 comments:

  1. uhuhuhu...alamak...cinta tolak la pulak...work hard ian....best n3 nie...sambung2 ^^

    ReplyDelete
  2. Fuhh~ Sekian lama sudah tidak menjenguk blog ne. Last saya lawat blog ne pun masa bab yang ke-8 hehe. Now dah abis baca sampai bab 27. Saya nak sangat Cinta bersama Ian tapi sebelum itu saya nak tengok Cinta rasa menyesal kerana menolak Ian yang benar benar jatuh cinta kepadanya ^^ Hehe Apa apa pun, saya sangatttttttttttttt suka cerita ini. :D

    ReplyDelete
  3. wah...baca maraton la ni, kan? hehe...thanks sbb suka BEJM <3
    great idea, nanti buat cinta menyesal...khekhe!

    ReplyDelete
  4. A'ah baca maraton hehehe :) Excited tunggu next BEJM :D

    ReplyDelete
  5. ok, kita suka laa citer nie.. update selalu ek...

    and susah sgt buat jek cinta tu kene paksa kawin nanti. slow2 baru laa ian masuk jaru cinta hehehe...ini susah sgt nk jatuh cinta pon...

    -hmj-

    ReplyDelete

Komen anda amat bermakna..terima kasih(^o^)

Total Pageviews

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hak Cipta Mutlak @ OkiE a.k.a WitcH 2011

Perhatian! Jalan cerita atau watak-watak didalam Enovel ini hanyalah rekaan semata-mata dan tidak ada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang sudah meninggal. Saya harap, pembaca-pembaca blog ini dapat menilai mana yang baik dan mana yang buruk. Terima Kasih <3

Adalah dinyatakan bahawa semua yang ada dalam blog
SoulMate http://bluevioletsky.blogspot.com adalah hak milik Okie a.k.a WitcH.Ia sama sekali tidak dibenarkan untuk digunapakai oleh sesiapa.Apa-apa tindakkan yang melibatkan peng'copy'an ataupun mautturun haruslah mempunyai kebenaran daripada penulis blog ini.